A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

Az izraeli L-E-V harmadszorra jön a Trafóba 2017 áprilisában. A L-E-V a héber szív szóból jön, Sharon Eyal legújabb koreográfiája, az OCD Love a szív ügyeit tárgyalja. Másik témája az OCD-t, vagyis az obszesszív-kompulzív megbetegedés, más néven a kényszerbetegség, ami viszont akadályozza a szeretetet. Neil Hilborn kényszerbeteg költő OCD című verséből inspirálódott Eyal, mely szerinte már maga is egy koreográfia a szerelemről, ami mindig hiányt érez, és a szerelmesekről, akik mindig elhibázzák egymást és kiesnek a szinkronból. Az erőteljes táncelőadás Ori Lichtik techno ütemeire pulzál.

A Góbi Rita Társulat és a Nemzeti Táncszínház, akárcsak tavaly, idén is látványos villámcsődülettel ünnepeli a tánc világnapját. Bárki részt vehet rajta. A szervezők április 29-én, délelőtt 10 órakor a Margit híd déli járdáján egy tízperces flashmobra várják a táncolni vágyókat. 2016-ban a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakközépiskola, a Dózsa György Gimnázium és Táncművészeti Szakközépiskola és a Bailart TáncStúdió diákjai segítségével arra hívták fel a figyelmet, hogy a kortárs tánc nem csak egy művészi önkifejezési eszköz, hanem egy olyan testmozgásforma, amely nemtől és kortól függetlenül formában tart és a közérzetre is jó hatást gyakorol.

Ha bezárjuk a problémákat egy dobozba, aztán radioaktív sugárzást eresztünk rájuk, vajon eltűnnek, vagy megmaradnak? Esetleg szörnnyé változnak, és kísértenek a doboz falain keresztül?  És vajon képesek vagyunk-e összeszedni a bátorságunkat, hogy kinyissuk a dobozt, és szembenézzünk velük? A válaszokat Fülöp László a Schrödingerre várva című előadásba zárta, amelyben hat táncos járja körül mismásolt dolgainkat.

Dubrovay László Kossuth-díjas, Erkel Ferenc-díjas zeneszerző, érdemes művész Faust, az elkárhozott című balettjének ősbemutatója a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében valósult meg 2016-ban, hatalmas sikerrel. A Goethe remekműve ihletésére készült kompozíció 2017. március 31-én a pécsi Kodály Központ hangversenytermében kel életre ismét a Pécsi Balett előadásában, egyetlen alkalommal.

A közel huszonöt éves, befogadó színházként (is) működő MU Színház számos színházi, táncos, képzőművészeti, zenei, irodalmi alkotónak biztosított már megmutatkozási és játszási lehetőséget. Márciustól havonta jelentkező új tematikus eseménysorozata most lehetőséget kínál arra, hogy a kortárs tánc iránt érdeklődők még közelebb kerülhessenek a műfajhoz. A résztvevők számára minden alkalommal két elismert alkotó részvételével tart szakmai programot. A körülbelül egy óra hosszú ingyenes program három, jól elkülöníthető blokkból áll, melyet a kortárs táncélet egy-egy elismert alkotópárosa vezet moderátorként minden hónapban.

A tavaszi pezsgés nemcsak a városközpontban, de a Bakelit Multi Art Centerben is érezteti hatását. Spanyolországból táncelőadás, Nagy-Britanniából alkotói rezidencia és munkabemutató, a Ziggurat Project kísérleti performansza, az FKSE kiállítása, a Graybox társadalmi kérdéseket felvető előadása - mindez a Bakelit áprilisi és májusi programkínálatában. Ha nem is gyalog, de megéri ellátogatni Budapest legnagyobb gyárszínházába.

Tizenöt magyar fellépővel (profikkal és civilekkel vegyesen) alkalmazza a Trafó színpadára új darabját a francia konceptualista koreográfus, Jérôme Bel. Mindegyikük másmilyen. Különbözőek korban, nemben, képességekben. Mást tudnak a táncról és különféleképp érzik magukat benne biztonságban. Nem sebezhetetlenek, van, amikor jól sikerülnek a dolgok, és van, amikor meg nem. A kategorizálhatatlan saját-táncok olyan leltára ez, mely nemcsak bemutatja az szépség sokféleségét, hanem egy közös vágyért dolgozik.

Pártay Lilla balettművész és koreográfus hetvenötödik születésnapja alkalmából március 11-től hat alkalommal ismét látható Anna Karenina című alkotása az Operaház színpadán.  Pártay Lilla Kossuth- és Liszt-díjas, kiváló és érdemes művész az Opera örökös tagja, akinek karrierje az 1968-as várnai balettversenyen táncosként szerzett bronzéremmel és a Manon-kettősért kapott legjobb koreográfusi díjjal indult. A következő két évtizedben a balettirodalom legnagyobb alakjait formálta meg, így láthattuk A hattyúk tava és A rosszul őrzött lány főszerepeiben, a Sylvia és a Giselle címszerepeiben és a Seregi-féle Spartacus Flaviájaként is. Táncolt Münchenben, és Maurice Béjart együttesében is dolgozott. 1968-ban már egyfelvonásos műveket koreografált itthon, majd 1991-ben első, egész estét betöltő, Csajkovszkij zenéjére készült balettje, az Anna Karenina a közönség köreiben és szakmai berkekben is nagy sikert aratott.

Sztravinszkij 1917-ben írott, Menyegző (Les Noces)című lenyűgőző zenéjét sokan ismerik. Feledi János legújabb koreográfiájában azonban arra vállalkozik, hogy egyedi nézőpontból mutassa be ezt a népi hagyományokon alapuló színpadi művet. A narratívikus művel ellentétben a táncelőadás központi alakja a vágy. Vágyódás a másikra, vágyódás a másik utáni vágyra. Ez a vágy lángoló, forró, közönséges, gyengéd, figyelmes.A előadás különlegessége, hogy a Zeneakadémia Elektronikus Zenei Médiaművészeti hallgatói közreműködnek a zenei tételek közötti víziókban, így a zene ott a helyszínen születik meg, reflektálva a táncművészek mozgására.

Az Operaház korszerűsítése miatt az Erkel Színházban kezdi meg 2017/18-as évadát a Magyar Állami Operaház. A Wagner-ihlette tematika mellett 28 opera- és balettpremier, köztük számos ősbemutató és Magyarországon először látható előadás is szerepel az összesen mintegy 60 különböző színpadi produkció között. Több világsztár mellett ismét az Opera vendége lesz Plácido Domingo, először látogat az intézménybe Anna Netrebko és Roberto Alagna is. A játszóhelyek száma márciusban az Eiffel Műhelyház átadásával bővül, május végén pedig az Operaház nyitja meg újra kapuit, de addig is az Opera együttesei turnéra indulnak a szomszédos országok magyarlakta településeire és a világ távoli pontjaira.

Alkategóriák