MU Terminál
www.muterminal.hu
"A független gondolkodás állandó erőfeszítéssel jár: árral szemben vezet."
/Szepes Mária/
A MU Terminál Kortárs Táncműhely megalakulásakor három fő célkitűzéssel és számtalan kisebb céllal jött létre. A három fő célkitűzésünk, vállalásunk:
Magas színvonalú táncművészeti produkciók létrehozása
Fiatal táncművészek, koreográfusok segítése
Kortárs táncművészeti közeg szakmai színvonalának emelése
Meggyőződésünk, hogy a nézőt elsősorban minőségi munkával, szakmai tudással és művészi őszinteséggel létrehozott produkciókkal lehet rendszeresen kortárs táncszínházi előadásokra elcsalogatni. Ezért, legfőbb célunk egyike mindig is az volt, hogy a koreográfiák inspirációból, ösztönös tehetségből születhessenek meg. Ehhez természetesen elengedhetetlen, hogy a produkciókban résztvevők értsék a dolgukat. A táncosok rendelkezzenek megfelelő technikai tudással, szakmai alázattal és kitartással. A koreográfusok rendelkezzenek inspirációval, és a táncosok iránti érdeklődéssel, motivációval. Célunk tehát, ezeknek a feltételeknek a legoptimálisabb megteremtése.
A folyamat, mely mind ezt lehetővé teszi, a fiatal táncművészek kiválasztásával kezdődik, majd nagyon koncentrált, célirányos szakmai képzéssel folytatódik. Következő lépésben megpróbálunk olyan koreográfusokkal dolgozni, akik a kortárstánc legkülönbözőbb műfajait képviselik, mégis közös jegyeket hordoznak, ez pedig nem más, mint a szakmai elhívatottság, és a - kompromisszummentes - művészi eltökéltség.
Törekvésünk, - miszerint folyamatosan magas színvonalú produkciókat szeretnénk létrehozni, és szeretnénk a fiatal táncművészekkel minél több alkotói stílust, módszert megismertetni, - az elmúlt öt évben arra késztetett bennünket, hogy az alábbi alkotókat kérjük fel koreográfiák készítésére:
Juhos István
Hámor József (Harangozó Díjas)
Fejes Ádám
Vera Ondrasikova (CZE)
Hudi László
Goda Gábor
Gergye Krisztián (Harangozó díjas)
Stefanie Batten Bland (FRA)
Sebastian Jongserius (SWE)
Kun Attila
Jurij Konjar (SLO)
Dr. Juhász Katalin
Riina Saastamoinen (FIN)
Nagy Zoltán
Fodor Zoltán (Harangozó díjas)
Bicskei Lukács
Duda Éva (Harangozó, Imre Zoltán, Laban díjas)
Barta Dóra (Harangozó díjas)
Andrea Boll (NL/CH)
Vladka Malá (CZE)
Jens Bjerregaard (DK)
Gaál Mariann
Nem kevesebbet vállalunk, minthogy évről évre fiatal táncművészeknek nyújtunk olyan szakmai képzést, mely segítségével - bizonyítottan - lényegesen nagyobb eséllyel helyezkednek el a szakmában.
Az alábbi táncosok névsora bizonyítja, hogy egy kreatív ötlet, az elmúlt években hogyan jutott el a gyakorlatban kézzelfogható eredményekkel járó megvalósulásig. Műhelyünk működésének köszönhetően, ezek a fiatalok munkalehetőségeket kaptak, professzionális együttesektől.
Asztalos Dóra Közép-Európa Táncszínház
Czédulás Eszter Szegedi Kortárs Balett
Dorota Lecka
Gergye Krisztián Társulat
Frigy Ádám Gergye Krisztián Társulat
Grecsó Zoltán Frenák Pál Társulat
Gulyás Anna Közép-Európa Táncszínház, Co. Projects, PR revolution
Hargitai Mariann Közép-Európa Táncszínház
Harka Máté Pécsi Balett
Horváth Adrienn Közép-Európa Táncszínház
Hoffmann Adrienn Gergye Krisztián Társulat
Ilkay Türkoglu Szabó Réka (Tünet Együttes)
Katonka Zoltán Közép-Európa Táncszínház
Kiss Róbert Közép-Európa Táncszínház, Badora Dance Company
Mádi László Közép-Európa Táncszínház
Pelle Viktor Experidance
Tuza Tamás Bozsik Yvette Társulat/ Iztok Kovacs Dance Company (SLO)
Virág Melinda Közép-Európa Táncszínház, Artus, Gergye Krisztián Társulat
Duda Éva, Hámor József, Fodor Zoltán és Gergye Krisztián koreográfusokat, már a komoly munkájuknak járó szakmai elismeréseik megszerzése előtt hívtuk meg alkotói munkára. Nem csoda hát, ha méltán érezzük úgy, hogy a MU Terminál jó érzékkel választja ki és segíti a fiatal, tehetséges koreográfusokat.
Az elképzelés, miszerint szeretnénk a kortárs táncművészeti közeg szakmai színvonalát emelni, egyszerű. Minél több jól képzett, jól motivált fiatal táncművész kerül a szakmai vérkeringésbe, annál több jó táncprodukció jöhet létre egyre szélesebb skálán. Szeretnénk elérni, hogy a fiatal generáció a táncművészek együttműködésében lássa a megoldást. Egymás munkáját, eredményét tiszteletben tartva próbáljanak érvényesülni, egyéni szabadságukat, munkájuk komoly megélésében, testük és szellemük képzésében, nyitottságában éljék meg.
Meggyőződésünk, hogy egy táncosnak elsősorban motivációval kell rendelkeznie, ez alatt főleg a tudás és megismerés iránti vágyra gondolunk. Ahhoz, hogy valaki mozgásban (táncban) élje meg művészetét, hogy testét hangszerként, médiumként kezelhesse, tanulnia kell! Méghozzá minél többet és minél tovább, minden más azután érkezik. Amikor az inspiráció végre belső késztetésből születik, fontos hogy megfelelő formát ölthessen, így a felhalmozott ismeretek és az inspiráció, művészi megjelenést és kibontakozást nyerhet. Ehhez viszont tudni kell táncolni! Csak úgy, mint a legalternatívabb hegedűművésznek is mesteri fokon kell ismernie hangszerét. Ezért törekszünk a folyamatos szakmai képzésre, nagy hangsúlyt adva a napi tréningeknek.
Mivel tudjuk, hogy egy művész és a művészetét befogadó néző, hallgató találkozásának intenzitását, mindig az érintett felek saját élményei, tapasztalatai határozzák meg, fontosnak tartjuk, hogy, olyan alkotókkal működjünk együtt, akik alapvetően inspiráltak, saját kútfőből táplálkoznak, ezáltal egyedi stílust képviselnek. Mindent elkövetünk azért, hogy műhelyünkben az alkotói folyamatok ösztönös inspirációkból építkezhessenek. Előadásaink a teljes nézői rétegnek, korosztálynak szólnak, emellett komoly szakmai érdeklődésnek is örvendhetünk.
Tavaly útjára indítottuk Előtánc sorozatunkat. Célunk ezzel a nagyon egyszerű és ésszerű törekvéssel az, hogy ha már egy kortárs táncszínházi előadás szakmai érdeklődésnek örvend, had mutassák meg magukat -10 percben- fiatal, kezdő koreográfusok, mint egy rövid de személyes találkozón. Egyszerű, mert csak a szándék megléte kell hozzá, ésszerű, mert a szakmai elszigetelődés ellen tesz és alternatív marketingnek is kiváló, hiszen a meghívott alkotók is extra nézőket vonzanak be előadásainkra.
A MU Terminál mára már kinőtt abból a helyzetből, hogy az oda jelentkező fiataloknak kizárólag egyéves szakképzési programot nyújtson. Ennek eredményeképpen, idén már az ötödik olyan produkcióját bonyolítja, mely már társulati struktúra körvonalait rajzolja meg. Ezzel egyidejűleg, szakképzési koncepciónk olyan irányban változik, mely még jobban szolgálja a profi táncos képzés érdekeit. Szakítunk a hagyománnyal, mely szerint minden évben a fiatal táncművészek teljes lecserélődésére került sor. Idén szeptembertől, a táncosok számára, a Terminálban töltött idő meghosszabbodhat. Egy év után, csak akkor kell elhagyniuk műhelyünket, ha azt - egy szerződés, vagy munkaajánlat miatt - önszántukból teszik, vagy ha az első évben kiderül, hogy tévesen ítéltük meg szakmai alkalmasságukat. Abban az esetben azonban, ha tehetséges, eltökélt fiatal táncművészről van szó, csak azért nem fogjuk eltanácsolni, mert letelt a rá szánható egy év, helyette addig dolgozunk vele, amíg – számára - kedvező szakmai ajánlatot nem kap. Erre a változtatásra, az elmúlt öt év szakmai tapasztalatai sarkalltak. Meggyőződésünk, hogy képezni csak akkor kell, ha van értelme. Ezért döntöttünk, úgy, hogy csökkentjük a programba bejutó fiatalok számát, ezzel egyidejűleg növeljük a képzésünkből sikeresen továbblépőkét. Végül szeretnénk elérni, hogy azok a táncnövendékek, akik egy év után nem esnek ki szakképzési programunkból, előbb vagy utóbb, de biztosan magas színvonalú táncos produkciókba kerülhessenek.
Műhelyünk működési formája nem nyújtott lehetőséget még olyan kiemelkedő alkotások repertoáron tartására sem, amelyek amúgy meghatározóak voltak nem csak a MU Terminál, de az azokat létrehozó alkotók számára is. Gergye Krisztiánnak sikerült az első évfolyamunknak készített Zyklon - B című koreográfiáját, a Közép-Európa Táncszínház előadásaként életben tartania, továbbjátszania. Szerencsés és nem véletlen egybe esés volt, hogy a táncosok döntő hányada éppen ebből az évfolyamból szerződött a KET-be. Ez, egy nagyszerű és példaértékű esemény volt műhelyünk számára, mint ahogy az is, hogy Gergye Krisztián második, - számunkra készített - Danse Macabre című koreográfiáját, a MU Terminállal és a KET-tel közreműködve, saját társulatával, szintén repertoáron tartja. Az ebből az igényből fakadóan, szinte mintegy önmagát generáló folyamatként létrejött alkalmi társulásunknak, elsőként 2008-ban a Fringe keretén belül nyílt alkalma megmutatkozni, majd egy kicsit más összeállításban ugyan ebben az évben, Pécsen a Nemzetközi Tánctalálkozón léptünk fel. Duda Éva Plain és Fejes Ádám Femina című koreográfiáinak felújításával folytatódott projekttársulatunk munkája, mely eredményeként 2009 áprilisában ismét előadásokra került sor, ezúttal a MU Színházban. Következő projektünket, a Közép-Európa Táncszínházzal közösen hoztuk létre, melyet a szervezői, pénzügyi-lebonyolítói rész teljes vállalásával, nemzetközi koprodukcióban hoztunk létre a hollandiai Andrea Boll koreográfus meghívásával. Ennek eredményeképp, 2009.-ben ezzel a munkával nyitottuk az évadunkat, majd decemberben újra játszottuk az előadásokat.
MU Terminál TANtársulat 2010/2011-es évad:
2010. november 12.-13. Terminál A-Est bemutató, Barta Dórával és Fejes Ádámmal.
2011. február 18.-19. Terminál B-Est bemutató, Vera Ondrasikovával és Gergye Krisztiánnal.
2011. május Terminál C-Est bemutató, Gergely Attillával és Fodor Zoltánnal.
MU Terminál projekttársulat 2010/2011-es évad:
2010. szeptember 10.-11. Fehér Ferenc és Fejes Ádám koreográfiáinak bemutatása a MU Színházban.
2011. január 28.-29. Andrea Boll koreográfiájának bemutatása.
2011. május 27.-28. Horváth Csaba koreográfiájának bemutatása.
Fesztiválok, vendégjátékok:
2006-ban szerepeltünk a Prágai Tanec Praha Fesztiválon.
2006-ban vendégjátékon léptünk fel Prágában a Ponec Színházban.
2006-ban vendégjátékon léptünk fel Hradec Kralovéban a Nemzeti Színházban
2006-ban felléptünk a Györi Nemzeti Színházban.
2006-ban szerepeltünk a Veszprémi Táncfesztiválon.
2007-ban felléptünk a Trafóban az Inspiráción.
2007-ben felléptünk a Budapesti Őszi Fesztiválon.
2008-ban felléptünk a Trafóban az Inspiráción.
2008-ban részt vettünk a Fringe Fesztiválon.
2008-ban ismét szerepeltünk a Veszprémi Táncfesztiválon.
2008-ban felléptünk a Pécsi Tánctalálkozón.
Koprodukciók:
2007. Trafó, Juri Konjar (SLO), Trafó Kortársművészetek Háza, Műhely alapítvány, Departs, és a MU Terminál koprodukciója
2008. Trafó, Riina Saastamoinen (FIN) Rushes, Trafó Kortársművészetek Háza, Műhely alapítvány, Departs, és a MU Terminál koprodukciója
2009. MU Színház, Plain, Duda Éva Társulat és a MU Terminál koprodukciója.
2009. MU Színház, Terminology, Közép-Európa Táncszínház, BollWerk (CH/NL) és a MU Terminál koprodukciója.
2009. MU Színház, Nyolcan Terítéken, Közép-Európa Táncszínház, BollWerk és a MU Terminál koprodukciója.
Alkotóműhelyünk, öt éves fennállása alatt, tudatosan és következetesen építette fel szakmai és művészi arculatát, és folyamatosan világosan artikulálja azt. Elképzeléseink természetesen, túlszárnyalják a jelen adta lehetőségeinket, de tisztán látjuk az irányt, mely a fejlődés útjába mutat. Ez pedig nem más, mint a folyamatos és megalkuvást nem ismerő művészi, szakmai munka.