A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

Harmadszorra jár nálunk: Saburo Teshigawara és folyamatosan alakuló társulata – voltaképp, szinte: alapítója álneve – a Karas először 1991-ben tette tiszteletét Budapesten. „A japán tánckultúra új üstököse, a nyugati technikák bátor ötvöse!” – hirdette róla a Tánc ’91 Fesztivál ingatagul költői szalagcíme a Petőfi Csarnok izgalmas, hőskori fesztiválján. Az 1953-ban született Teshigawara ekkor már harmincas évei végén járt, így – könnyű fejszámolással rájöhetünk – már ekkor sem volt kifejezetten a megszokott üstökösi korban: kortárs táncosi pályája fontos előzmények után, viszonylag későn indult el.

1991-es előadása, a DAH-DAH-SKO-DAH-DAH című hétszereplős produkció külön érdekessége volt, hogy abban – Shun Ito zongoraművész mellett – a kiváló magyar zenész, Dresch Mihály is közreműködött. Teshigawara második eljövetelére közel másfél évtizedig kellett várnunk: 2004-ben Bones in Pages című háromszereplős művével lépett fel a Trafóban. Az Edgar Alan Poe ihlette mű monumentális, nyitott könyvekből rakott falaira, a színpadot beborító cipőtengerre, s a mívesen faragott karosszék támláján üldögélő, hatalmas hollóra emlékezhetünk sokan. Akárcsak az ekkor már az ötven túllépett táncos-koreográfus táncának kivételes dinamikájára, a művet belengő avantgard-retró hangulatra, mely legalább egy évtizeddel korábbra reptette vissza nézőjét, aki azért ezt cseppet sem bánhatta, sőt.

tesi obs

Nem váratlan hát, hogy Teshigawara mostani vendégjátéka, az Obsession (Megszállott) című, 2009-es alkotás is ezt az izgalmas, mégis, különösképp ódon hangulatot árasztotta magából. A mai Teshigawara maga a biológiai csoda: az ember egészen egyszerűen nem hiszi el, hogy a kopasz, alacsony, mokány figura, akinek villámsebes mozdulatait, fáradhatatlan játékát figyeli, hatvankét éves. Az idők folyamán változó neveken (például a kifejező: Az életkor ereje, 2009-ben) jelentkező budapesti butoh-fesztiválok számos fellépőjét figyelve is jól tudjuk, Japánban, a japán táncban már maga a múló idő fogalma is önmagában mágia, megfejthetetlen rejtély. A pompás karban, évtizedek óta erejük teljében lévő és maradó japán táncosok mégis újra meg újra elkápráztatják a hazai nézőt.

A világhírű spanyol rendező, Luis Buñuel némafilmes klasszikusa, Az andalúziai kutya (Un Chien Andalou, 1929) ihletésében fogant produkció nem szándékozik visszhangozni a szürrealista mozi nevezetes kulcsjeleneteit, melyek közül számosat azok is ismernek innen-onnan, képi idézetekből, akik soha életükben nem hallották még a film hírét. A borotvával elmetszett szemgolyó, a bicikliző férfi-szobalány, a tenyér hasadékából elősereglő hangyák, a zongorákban heverő, oszló lótetemek, a tapétán pihenő halálfejes lepke és a többi, ma is felkavaró, bizarrságában röhögtető (mert annak szánt) látványelemet nyomokban is hiába keressük Teshigawara puritán színpadán. A mozgókép atmoszféráját, a szereplők közti különös, hűvös, mégis eltéphetetlen vonzalmat akár meg is lelhetjük, de őszintén, „ha nem lenne odaírva”…

Az Obsessions a szerző és ugyancsak pompázatosan dolgozó, negyvenes éveiben járó partnere, Rihoko Sato jelenlététől lesz izgalmassá, kettejük táncának tüze és a játéktérben végbemenő, apró csodák adják erejét. A nyugati iskolázottságú Sato, aki közel két évtizede a Karas táncosa, finom, érett eleganciát vegyít a kiszámíthatalanság veszélyesen vonzó lobogásával, koncentrációt és kifinomultságot az önkívülettel. Különösen karmunkája pompás: halvány, zöldes dresszbe bújtatott, vékony, fiús alakja, illetve – a koreográfuséhoz hasonlóan – rezdületlen, maszkszerű arca rabul ejti a tekintetet. Különös mimikus szenvtelenség az, amivel Teshigawara kontrasztot képez alkotásában annak „cselekményével”. A két táncos nagyjából egyetlen, maszkszerű arccal játssza végig az előadást. Tekintetüket kár keresni, vonásaik pedig egyáltalán nem játszanak: a férfi csillogóan kopasz koponyája, a nő maszatosan összekent, matt-őszes haja stílusosan „tetézi” a kikapcsolt mimikát.

Teshigawara alkotásának terében nyolc szék és egy asztal található mindösszesen. Ami a játékteret meghatározza és berendezi, az a remekül használt fénytechnika, mely baljós-szellemes árnyakat fest a falakra, intim tereket varázsol a színre, tágít és szűkít, a végtelenbe vet, vagy közel hoz. A székek aljába szerelt égők apró kis színpadokká varázsolják a bútorok lábai közti tereket. A mélybe engedett, a játék végén meglengetett, csupasz villanykörték játékos óriásokká teszik a táncosokat. Egy megkapó képen az asztal alatt, a hátán, tárt combokkal fekvő Sato hatalmas árnyékának öléből születik meg férfipartnere.

A morajló-gomolygó hanganyagból kétszer „lép elő” a belga zeneszerző, Eugene Ysaÿe 1922-ben született szóló-hegedűszonátájának egy-egy tétele. Teshigawara már jellegzetes, fekete színi öltözetével, fizimiskájával is Az andalúziai kutya születése időszakában bemutatott, más legendás mozgóképek alakjait idézi olykor: Wiene Dr. Caligarijának, vagy Murnau Nosferatujának baljós, hosszú árnyékait, az 1920-as évekből.

tesi obs2

Az Obsessions fény-árnyék játékai, klasszikus és premodern zenével elegy zörej-hangzása, atmoszférája, ötletei és megoldásai a közelmúltba visznek, emlékeket ébresztenek úgy, hogy mégis újat adnak. E jegyek nehezen hasonlíthatók, legfeljebb önmagukhoz. A japán mester némelyes pátoszt sem nélkülöző, különös vonzalmat megörökítő alkotása nem kövület, eredetisége miatt egy pillanatig sem nevezhető annak. A(z) (el)múltat idézi: magas művészi-előadói színvonalon, tanulságosan, olykor lebilincselőn. A szobrász- és balettnövendékként induló, együttesét harmincegy éve vezető Teshigawara és partnere játéka nem révedezik, hanem csak el-elpillant a tegnapba, melynek biztos talapzatán áll. Rezzenéstelenül, hatvankét évesen is.


Szerző: Halász Tamás
Fotó: Emmanuel Valette