A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.


Fotó: Pecsics Mária

 

Szabó Réka

 

Rövid szakmai önéletrajz

 

1969. január 18-án születtem Budapesten.
Diplomám megszerzéséig (ELTE TTK matematika-számítástechnika) a tánc csak komoly hobbi, a színpad pedig elérhetetlennek tuno álomvilág volt. Elvégeztem az ORI által muködtetett Akrobatikus Revütáncosképzot (1985-88), ennek végén muködési engedélyt szereztem. Az iskolában magas szintu kortárs táncképzés folyt a félrevezeto fenti név alatt, többek között Berger Gyula, Jeszenszky Endre, Aszalós Károly, Árva Eszter, Szöllössy Ágnes tanítottak Limon, Graham technikára, klasszikus balettre, akrobatikára, stb...
A fordulópontot 1994 hozta, amikor Rui Horta, az akkor már világszerte ismert portugál származású koreográfus Magyarországra jött darabot készíteni és beválogatott csapatába sok kituno profi táncos mellé.
1993-94 folyamán elvégeztem a Modern Táncpedagógus Képzot.
1995-ben kezdtem saját darabbal kísérletezni. Ez az év és a Jo Andres projekt hozott közel Gál Eszterhez, akitol rengeteget tanultam, és akivel késobb sokat dolgoztunk együtt.
1997-ben Szonáta c. alkotásommal elnyertem az azévi Inspiráció koreográfiai fodíját és a MU Színház közönségdíját. Ez a díj tette lehetové Kontroll Kontra c. darabom elkészítését (1998), amelybol a BBS közremuködésével táncfilm készült. A film 2002-ben része volt a Millenárisban megrendezett Világraszóló Magyarok c. kiállításnak. A Szonáta - ekkor már Geröly Tamás (dobos) közremuködésével - 1999 oszén része volt a frankfurti Könyvvásár köré szervezodött magyar kulturális programcsokornak.
1999-ben született A lila hangyász c. szólóm, mely meghívást kapott a londoni The Place Theatre-ben évenként megrendezésre kerülo Aerowaves fesztiválra, valamint Madridba a Teatro Pradillo-ba a La Altarnativa fesztiválra, és a bécsi dieTheater által szervezett Pandora fesztiválra. Az Aerowaves fesztiválra minden évben egy több mint 20 ország szakértoibol álló zsuri válogatja ki azt a 10 produkciót a beérkezo több száz jelentkezo közül, akik aztán megmutatkozhatnak ezen a rangos eseményen.
1995 és 1998 között eloadóként dolgoztam Gál Eszter több darabjában, továbbá Kulcsár Eniko és Berger Gyula produkcióiban.
1999-2000-ben a Javier de Frutos D. C. tagjaként a Mazatlan c. darabbal egy kiváló nemzetközi csapattal bejártuk Európát. Játszottunk Londonban a Queen Elizabeth Hallban, Bécsben, Madridban, Budapesten, Ljubljanaban, és szerte Angliában. (Javier de Frutos venezuelai származású, Londonban élo koreográfus, Anglia egyik legizgalmasabb, legextrémebb, darabjaival nagy viharokat kavaró alkotója.)
2000-ben az Artificial Horizon táncegyüttes tagjaként részt vettem a Sorry c. kísérleti produkcióban, amit Bécsben mutattunk be. Az együttest az ex-DV8-táncos Milli Bitterli, és a DV8 hangtervezo-technikusa, Mike Casey alapította.
2001 februárjában mutattuk be A kiválasztott - legenda szurt fényben c. darabomat, melyet Thomas Mann utolsó regénye, A kiválasztott inspirált. Ez a munka a magyar tánc- és zenei élet néhány fontos szereplojét hozta össze. A darab a VII. Alternatív Színházi Szemlén A legjobb tánceloadás díját nyerte el, és egyben a Fováros díját, mint a szemle legjobb alternatív produkciója. Még ugyanebben az évben mutattuk be Ladjánszki Mártával közös alkotásunkat, a Miféle gyöngédséget. A darab nagy nemzetközi sikereket aratott - játszottuk rangos fesztiválokon Londonban (meghívták a 2002-es Aerowaves fesztiválra), Bécsben (Imagetanz 02 Festival), Ljubljanában (Mladi Levi Festival), Pozsonyban (Bratislava in Movement), Prágában (Confrontance Festival), Faroban (Portugália, VII. Festival Internacional de Danca Contemporanea), Amszterdamban (Aerodance Festival) -, majd itthon elnyerte a VIII. Alternatív Színházi Szemle Legjobb tánceloadás díját, és így meghívást nyert a Pécsi Országos Színházi Találkozóra. Mindkét darabot a Kortárs Táncszínházi Egyesület által felkért zsuri beválogatta a 2001-es Oszi Fesztivál keretein belül megrendezésre kerülo Álljunk meg egy táncra c. KTE-napokra.
2001-ben eloadóként szerepeltem Ladjánszki Márta Szuka c. darabjában. 2001 és 2003 között két darabban is együtt dolgoztam a Magyar Éva által vezetett Sámán Színházzal. A Paralellepipedon c. eloadásban Margitay Ági oldalán léphettem színpadra, az Emma Rice angol rendezovel kooprodukcióban készült Wild bride or the handless woman c. darabban pedig egy nemzetközi csapatnak lehettem része.
2002-ben született a Véletlen - tudományos ismeretterjeszto táncjáték, mely egyedülálló keveréke egy matematikai ismeretterjeszto- és egy tánceloadásnak. Nagy szakmai- és közönségsikert aratott. Egy nagy múltú, tekintélyes matematikai társaság (KÖMAL) meghívta a darabot téli ankétjára, egy piackutató cég (Synovate) pedig az ügyfeleiknek adott partyjára. A Soros Alapítvány által felkért szakmai zsuri beválogatta a 2003-as Soros Stúdiószínházi Napokra, amely az Oszi Fesztivál keretein belül került megrendezésre.
2003-ban kezdtem el énekes-performerként dolgozni Hudi Lászlóval, aki a magyar alternatív színházi élet egyik legjelentosebb, mélyen gondolkodó alakja. 2004-ben mutattuk be A kárhozat kertje c. komplex színházi eloadást, amelynek a zene, a tánc, a videó egyaránt foszereploi.
2004 januárjában volt a Lomtalanítás - mozgás és lélektanulmány két részben c. darabom premierje, amely darabban a beszéd és mozgás viszonyával, lehetoségeivel kísérletezem.
2004 decemberében mutattuk be a Karc - szabad ötletek színészekre és táncosokra c. darabomat. Először dolgoztam színészekkel és táncosokkal vegyesen, tovább kutatva szöveg és mozgás viszonyát, az absztrakt színház lehetőségeit.
Sok improvizációs eloadásban szerepeltem zenészekkel és más táncosokkal. Felléptem Dóra Attilával, Sorés Zsolttal, Szokolai Dongó Balázzsal, Hárságyi Péterrel, Geröly Tamással, a Bálványos Társulattal. Játszottunk szerte Budapesten és Pécsett, az utcán, szabadtéri színpadokon, a Tölgyfa Galériában, a Palme Házban, a Kiscelli templomban, a Pepsi Szigeten, a MU Színházban, a Trafóban, Prágában.
Tanítottam Székesfehérvárott, Budapesten a Trafóban, az L1 Táncmuvekben, az Artusban amatoröket és profikat egyaránt. 2003 oszén a Színház és Filmmuvészeti Egyetemen oktattam színészhallgatókat mozgásra és kompozícióra, és vizsgaeloadást készítettem a számukra.
Alapító tagja vagyok az L1 Független Táncmuvészek Társulásának (1998), akikkel négy éves munka eredményeképpen 2001 oszére sikerült létrehoznunk egy helyet, az L1 Táncmuveket, amely meghatározó találkozó- és próbahelye a kortárs tánc szerelmeseinek, sot eloadások befogadására is alkalmas. 2002-ben rendeztük meg az elso L1 Fesztivált a MU Színházban, amibol azóta hagyomány lett. 2003-ban a bécsi WUK Színház is befogadta az eseményt. Az L1 Fesztiválok mindig sajátos hangulatú összmuvészeti, nemzetközi események.
Szervezoként fontosabb állomások: ECITE, Diák/Pepsi Sziget Színház és Táncsátor (2001 óta), Milli Bitterli workshopja az L1-ben (2002), L1 Fesztiválok, és minden, az L1-gyel kapcsolatos dolog (kontakt jam, muködés, stb...).
Több évig voltam a KTE megválasztott vezetoségi tagja. 2002-ben tagja voltam a KTE által felkért zsurinek, amely az oszi KTE-napokra válogatott. 2002 óta felkért tagja vagyok a MU Színház muvészeti tanácsának, és 2004-ben újra megválasztottak a KTE vezetőségébe.
Fontosabb tanáraim, akiktol klasszikus balettet, jazzt, Limón- , Graham- és release technikát, kontakt improvizációt, kompozíciót és mindezek keverékét tanultam: Jeszenszky Endre, Berger Gyula, Lorinc Katalin, Gálik Éva, Gál Eszter, Bill de Young, Joe Alegado, Roberto Galvan, K. J. Holmes, Mark Tompkins, Daniel Lapkoff, David Zambrano, Christina de Chatel, Nigel Charnock, Milli Bitterli.