A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

borbelygyorgy
Borbély György
balettmester

Borbély György 1938.január 31-én született Budapesten.
Balettművészeti tanulmányait a Ganz Mávag balett táncos szakán kezdte
meg1947-ben.
Balettmestere SUBA GYULA,a Magyar Állami Operaház magántáncosa volt.
Ez idő alatt készítette el,szinte gyermekként élete első
koreográfiáját,Johann Strauss zenéire.
Mivel színészi képességei is egyre jobban megnyilvánultak, így
1954-ben felvételt nyert RÓZSAHEGYI KÁLMÁN
a Nemzeti Színház örökös tagja színészképző iskolájába is.
Balettművészi és színiiskolai tanulmányait,
sikeres vizsgák letétele után 1956 nyarán fejezte be.Elsőként az
Állami Falu Színházhoz szerződött,
ahol többek között a Csillagtárnában 16 éves létére eljátszotta
Zincsenkót a 62 éves bányászt sikerrel.
De közben mű korcsolyázni is megtanult és budapesti vendégjátékán a
Holiday In Ice revűben kis szólószerepekben is felléphetett.
Ezután fordulatok következtek és több év után 1967-ig a győri, a
szolnoki,kaposvári miskolci színházak szólótáncosa
és egy-egy produkcióhoz koreográfusa. Ezen nyári idők alatt Budapesten
a Hűvösvölgyi Népkert magyarok és külföldiek számára
történő magyaros műsor koreográfusa és táncos sztárja.1967-ben a
Magyarországon Vera Kálmánnal a nyári idő alatt
Siófokon tartózkodott Professzor Rudolt Marik,a bécsi világhíres
Raimundtheater igazgatója Kálmán Imre özvegyével.
Ekkor a siófoki Tünde bárban táncoltam és ott látott meg Professzor
Rudolt Marika, aki azonnal  szólótáncosi szerződést ajánlott fel.
1967-77 nyaráig a bécsi Raimundtheater szólótáncosa voltam.RÖKK MARIKA
világsztár táncpartnere.
Koreográfiai munkákat is kaptam.A Gene Kelly rendezte előadáson, a
Hello Dolly után ajánlott fel legújabb Broadway show-jához szerződést,
szólótáncosként.Őt mind a mai napig apámnak is tekintem.De mindeközben
készítettem zenés show-k hoz Németországban
és Franciaországban tévés produkciókat /Ute Lempert,Sylvie Vartan/ közben
az osztrák műkorcsolyasport vezető koreográfusaként is működtem bécsi
színházam mellett.

1977-ben Édesanyám súlyos életre-szóló betegséget kapott,így
felmondtam nemzetközi munkáimat.

Hazatérve az Ikarusz Művelődési Központban megalakítottam a saját társulatomat,
elsősorban Jeszenszky Endre a kiváló balettmester növendékeiből.
Ahol számos produkciót mutattunk be az egész országban a kis és
nagyobb városokig át egészen kis falukig.
Hirdettük a magyar táncművészek szép tudását.

198O-ban az újpesti Ady Endre Művelődési Központ igazgatónője kérésére
átszerződtem hozzájuk,
ahol azonnal  balett és jazztánc szakon iskolát is teremtettem.
353 volt növendékem  kapott A-B kategóriás balett-jazztánc vonalon
szakképesítést az országos Filharmónia Bizottsága előtt,
Hidas Hedvig által.Az Ady-ban sorra kreálltam baletteket,amelyek
szintén az egész országban láthatóak voltak.
A Coppélia balettem első változatában a Fővárosi Operett Színház
balettművészei is részt vettek.
Későbbi munkáimban a Magyar Állami Operaház és a Magyar Táncművészeti
Főiskola jleles  képciselői is részt vettek.

Négy évre átszerződtem az Angyalföldi József atilla Művelődési Központba,
ahol szintén sorra alkottam balettjeimet.S innen is állandóan
turnéztunk az országban.

1998-ban visszaszerződtem egészen nyugdíjba-vonulásomig az Újpesti Ady
Endre Művelődési Központba,
ahol az Ikarosz balettem sorra aratta a sikereket szintén az országban.

A nyugdíjba vonulásom után tanítottam volt tanítványom a kiváló Kriszt
László iskolájában, a Postás Sport clubban.

Ezután keztem meg egy új műfaj kialakítását,az egyszemélyes
táncos-monodrámát,amelyekkel szintén Budapesten és vidéken turnéztam.

Majd egy Bolsoj barátom biztatására megpályáztam egy új orosz utazó
színház művészeti igazgatói pozícióját.
Ez három  tagozatú/balett,dráma,musical/2OO8-tól 2O11.december 31-ig
én voltam a művészeti igazgatója
amely az egész föderációban turnézik.2O12-től csak
produkciókat,balettet,drámát,musicalt állítok színpadra.
Miközben most már sokszor itthon is vagyok. Közben most 35 év után
újra Bécsben egy karácsonyi jégshow-t kreáltam.
Táncos koreográfiáimban a technika mellett elsősorban a színészi
kifejezés a szituációs balettek jelentik az élményt a számomra.
A mű mondanivalója,hogy ne csak csillogás legyen,hanem mély emberi
történetek,de szórakoztató vonalvezetésben.
Az életem alatt eddig négy, egy osztrák és három orosz magas
kitüntetésben részesültem,
ami természetesen további szorgalmas munkára ösztönöz. Hiszen ez az
életünk a SZÍNHÁZ!

CSAK NÉHÁNY A a NAGY BALETTJEIM,A MUSICALJEIM,TÁNCOS MONO ÉS TÁNCOS
VÍGJÁTÉKAIM, ALKOTÁSAIMBÓL:

Felhívás Táncra, Rómeó és Júlia ma...,Táncos fények, Hattyúk tava ma,
Daphnis és Chloé, Fiatalság-Bolondság,
Bye,Bye Birdie,Coppélia, Bahcsiszeráji szökőkút, Oh!Mister Harry,Ez is
Amerika,Csodás vagy,Júlia!, A Táűnc ördöge,
Érdeshármas,Broadway=New York, Finalé, A Nők iskolája, Össze-vissza,
Átverés, Képzelt beteg, Fel a csúcsra, Élni jó,
A Víg özvegy, Bál a Savoyban, Wiener Blut, A Mosoly országa, Madame
Chrysantheme, Romeó és Juliette, Mirandolina,
Sárga kabát, Phaedra, János vitéz, A napkirály, Broadway melódiák,
Kadétbál, Csajkovszkij, Marió lanza, A kertész kutyája,
A hűség örök, Antónius és Cleopatra, The Wíz, Te meg Én, Volpone,
Szekta, András története.

Bécsben végeztem a Művészeti Főiskolán balettmesteri és színház
rendezői tagozaton,1974-ben.