2017. február 18-19. 19:00 óra MÜPA Fesztivál Színház / A Budapest Táncfesztivál keretében
A Nederlands Dans Theater 2 a világ egyik vezető kortárs táncszínháza Paul Lightfoot koreográfus művészeti vezetésével. A holland társulat Hágában működik, de évente Európában, az Egyesült Államokban, Ázsiában és Ausztráliában is turnéznak. Idén február 18-19-én a Budapest Táncfesztivál vendégeként lépnek fel a MÜPA Fesztivál Színházában, a Nemzeti Táncszínház szervezésében.
Fotó: Joris Jan Bos
A Nederlands Dans Theater 2 a világ egyik vezető kortárs táncszínháza Paul Lightfoot koreográfus művészeti vezetésével. A holland társulat Hágában működik, de évente megközelítőleg 115 ezer néző előtt lép fel Európában, az Egyesült Államokban, Ázsiában és Ausztráliában. 1959-es alapítása óta ez a forradalmi, előremutató társulat egy több mint 600 darabból álló repertoárt épített ki olyan neves koreográfusok irányításával, mint Jiří Kylián, Hans van Manen, valamint saját elismert koreográfusaik munkájának eredményeként, mint Sol León & Paul Lightfoot. Társkoreográfusaik, Crystal Pite és Marco Goecke, valamint világhírű vendégelőadóik, mint Johan Inger, Medhi Walerski, Alexander Ekman, Gabriela Carrizo, Franck Chartier, Hofesh Shechter, Edward Clug és Sharon Eyal & Gai Behar, szintén nagyban hozzájárultak sikereikhez.
1978-ban az NDT egy második közösséget is alapított, hogy a főtársulatot ifjú tehetségekkel láthassa el. Három év alatt az NDT 2 tizenhat, klasszikus képzést kapott táncost tudott az NDT 1 részére kinevelni a világ minden tájáról. Míg az első társulat a táncosok számára lehetőséget kínál arra, hogy továbbfejlesszék művészi önkifejezésüket és személyiségüket, a második társulat, az NDT 2 egy igen változatos repertoárral rendelkezik, melyben a darabokat elismert, valamint feltörekvő fiatal koreográfusok készítik, mint például Jiří Pokorný, Edward Clug, Imre van Opstal és Marne van Opstal. Az NDT 2 egyik célja, hogy a táncosok megismerjék a táncművészet legkülönbözőbb előadásmódjait és nyelveit. Az eltérő koncepcióval rendelkező koreográfusokkal történő együttműködés lehetőséget teremt a táncosoknak, hogy gyorsan reagáljanak az eltérő táncnyelvekre, technikákra és munkamódszerekre.
Az NDT hágai otthonában ez mind együtt megtalálható egy olyan környezetben, mely igazi táptalaja a kreativitásnak, és amely folyamatosan változik, hogy a kortárs táncművészet Hollandiában és külföldön is új energiákkal telve állandóan megújulhasson.
PROGRAM:
Sad Case (kor. Sol León & Paul Lightfoot)
Zene Perez Prado: Mambo no. 8
Perez Prado: Muchachita
Alberto Domínguez: Frenesí
Ernesto Lecuona: Always in my heart
Perez Prado: Caballo Negro
Ray Barretto: Watusi
Trio Los Panchos: Perfidia
Augustin Lara: Maria Bonita
Díszlet és jelmezek Sol León és Paul Lightfoot
Világosítás Tom Bevoort
Világpremier 1998. február 7., Lucent Danstheater, Hága
Előadás hossza 22 perc
A Sad Case című darab 1998-ban jött létre, amikor Sol León héthónapos terhes volt a lányával és az így született előadás a León & Lightfoot kettős életművének egyik csúcspontja. Azóta a balettet egy adaptált változatban játsszák. A mexikói mambó zenére végzett meglepő és földhözragadt mozdulatok folyamatos egyensúlyozást mutatnak be a szatirikus és a klasszikus táncpillanatok között.
Sol León (Córdoba, Spanyolország) és Paul Lightfoot (Kingsley, Anglia) művészi együttműködése 27 évvel ezelőtt kezdődött. Azóta a duó több mit ötven darabot alkotott a Nederlands Dans Theater számára. 2002-ben ők lettek a társulat kizárólag házi koreográfusai. Együtt számtalan rangos díjat nyertek már el, mint például Benois de la Danse és the Herald Archangel.
Sol León azután csatlakozott az NDT 2 társulatához, miután 1987-ben befejezte tanulmányait a Madridi Nemzeti Balett Akadémián. Két évvel később lett az NDT 1 tagja és Jiří Kylián, Hans van Manen, Mats Ek és Ohad Naharin mesterműveit táncolta. Egészen 2003-ig folytatta táncpályafutását, amikor is úgy döntött, hogy teljes mértékben a koreográfia mellett kötelezi el magát. León 2012-ben lett az NDT művészeti tanácsadója.
Paul Lightfoot a londoni Royal Ballet School hallgatója volt. Csatlakozott az NDT 2-höz, majd két évvel később már az NDT 1 társulatában táncolt, egészen 2008-ig. Tánckarrierje során Lightfoot belekóstolt a koreográfiába és Sol Leónnal együtt számos darabot hozott létre az NDT számára. Lightfoot 2011-ben lett az NDT művészeti igazgatója.
Handman
(kor. Edward Clug)
Zene Milko Lazar: Piano and drums (2015)
Előadók: Milko Lazar - zongora, Stefan Betko – dobok. Justin Hurwitz & Tim
Simonec: Dismissed; Drum & Drone. A zene 2015-ben került megírásra és felvételre az NDT megbízásából.
Világosítás Tom Visser
Díszlet és jelmezek Edward Clug
Világpremier 2016. február 18., Theater aan het Spui, Hága
Előadás hossza 20 perc
A Handman egy kellemes utazásra hív egy eddig még felfedezetlen úton, ahol rövid találkozásokra kerül sor férfiak és nők, nők és nők, nők és férfiak, férfiak és férfiak, valamint az ember és a Handman között. A cím a darab egyik adott pillanatára utal, melyet akár figyelmünk el is kerülhet. Ahogy továbblépünk, a tánckoreográfiák sora olyan tánchelyzeteket eredményez, melyeket Milko Lazar zenei kompozíciói, valamint az az egyedi élmény inspiráltak, amit a táncosokkal osztunk meg a darab létrehozása során.
Edward Clug (Beius, Románia) koreográfus a Nederlans Dans Theater társulatánál mutual comfort (2015) című darabjával debütált. Legújabb koreográfiája az NDT 2 számára, a Handman 2016. február 18-án tartotta premierjét. Clug a szlovéniai Maribor Ballet művészeti igazgatója, és mint koreográfus, nemzetközi elismertségre tett szert Radio and Juliet (2005) című művével, melyet a Radiohead együttes zenéjére hozott létre.
Fotó: Te Rahi Rezwani
Cacti
(kor. Alexander Ekman)
Zene Joseph Haydn: szonáta No. V “Sitio” A Megváltó utolsó hét szava a keresztfán című oratóriumból, Hoboken XX, 1B; Ludwig van Beethoven: C-dúr vonósnégyes No., Opus 59, részlet: Andante con moto quasi allegretto; D-moll szimfónia “A halál és a lányka” IV: Presto Franz Schubert, zenekarra alkalmazta: Andy Stein; Allegro, Joseph Haydn A-dúr vonósnégyeséből Opus 9, No 6. A vonósnégyes felvételeit Harmen Straatman készítette: Tinta Smidt von Altenstadt (elsőhegedű), Saskia Viersen (másodhegedű), David Marks (brácsa), Artur Trajko (cselló)
Világosítás Tom Visser
Díszlet és jelmezek Alexander Ekman
Szöveg Spenser Theberge
Világpremier 2010. február 25., Lucent Danstheater, Hága
Előadás hossza 27 perc
Alexander Ekman saját magát a ritmus megszállottjának tartja, mivel egyik jellegzetessége kortárs zenei világok létrehozása. Ez a koreográfia, melyhez csak komolyzenét használt fel, Schubert „A halál és a lányka” művének újraértelmezését eredményezte, melyhez a Holland Szimfóniát is felhasználta. A táncosok valóságos hangszerekké váltak a zenekar mellett. Ekman az összes táncost úgy alkalmazta és irányította, hogy felhívja a közönség figyelmét és szándékát a művészi befogadás módjára és fontosságára.
A Királyi Svéd Balettben és az NDT 2 társulatnál eltöltött tánckarrierjét követően Alexander Ekman (1984, Svédország) úgy döntött, hogy kizárólag a koreográfiára koncentrál. Az NDT 2 számára Ekman egy nemzetközi sikerdarabot, a Cacti címűt hozta létre (2010, VSCD Zwaan díjra jelölve 2010-ben) ezt követte a Left Right Left Right (2012) és a Maybe Two (2013) más művei mellett. Utolsó koreográfia az NDT 1 számára a Definitely Two, melynek premierjére 2013-ban került sor.