A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

A Lábán Rudolf-díj két fantasztikus előadó, koreográfus életművét gazdagítja 2019-ben. A nyertes darabok ezúttal Horváth Nóra: Beat című darabja, és Réti Anna: Majdhaleszidőm című lakásszínházi kortárs tánca lettek. Különdíjban részesült a Willany Leó Improvizációs Táncszínház. Az első Halász Péter-díj tulajdonosa pedig nem más lett, mint a kolozsvári Reactor de creaţie şi experiment előadása, a 99,6% című színházi-kulturális kísérlet.

labanhalasz

A Trafó Kortárs Művészetek Háza és a MU Színház a magyar kortárs tánc legszínvonalasabb alkotásainak, alkotóinak elismerésére és népszerűsítésére 2005 őszén szakmai díjat alapított. A XX. századi európai modern táncművészet legjelentősebb újító személyiségéről, Lábán Rudolfról elnevezett elismerés odaítélésére az alapítók olyan független esztéták, kritikusok és szakújságírók közösségét kérték fel, akik évek óta rendszeresen elemzik, értelmezik és népszerűsítik a kortárs tánc-szcéna jelenségeit.

Az átadó alkalmából első alkalommal csatlakozik egy színházi előadásért járó díj is, a Halász Péter-díj, amelyet a Trafó a Színház folyóirattal közösen alapított meg. A díj célja az előző naptári évben bemutatott legizgalmasabb, leginnovatívabb, legprogresszívebb független színházi produkciót elismerésben részesíteni.

Az idei díjátadó estet Ördög Tamás, a Dollár Papa Gyermekei alapítója és rendezője álmodta meg.

A kuratórium döntése értelmében a testület 2019-től Albert Dorottya és Komjáthy Zsuzsanna tánckritikusokkal bővül.

A kuratórium jelenlegi tagjai:

Artner Szilvia Sisso – újságíró, kritikus
Bálint Orsolya – újságíró, tánckritikus
Fuchs Lívia – tánctörténész, tánckritikus
Halász Tamás – tánckritikus, szerkesztő
Králl Csaba – tánckritikus, szerkesztő
Rényi András – esztéta
Százados László – művészettörténész, szerkesztő
Török Ákos – kritikus, szerkesztő

Halász Péter-díj

A magyar színház kísérletező, műfaji határokat átlépő hagyományát erősítendő, a Trafó - Kortárs Művészetek Háza és a SZÍNHÁZ folyóirat 2018-ban Halász Péter-díjat alapított. A díjjal azokat az előző naptári évben bemutatott előadóművészeti kezdeményezéseket szeretnénk elismerni, amelyek alkotói igyekeznek tágítani a színházcsinálás kereteit, s nem tekintik megváltoztathatatlan, kőbe vésett szabálynak azt, amit általában a színház fogalma alatt értünk. A kortárs tánc Lábán-díja mellé társított elismerés célja, hogy a színházi színtéren is felkutassa és ismertté tegye azokat a hibrid, performatív kezdeményezéseket, amelyek a színházat elsősorban a nézők és a játékosok között kibontakozó, de csak bizonyos mértékig tervezhető és uralható szituációnak tekintik.

Az alapítók által felkért kuratórium tehát nem a kimunkált, nem a rendezett, nem a jólfésült, nem a tökéletes, nem a letisztult, nem a „vitán felül álló” előadásokat keresi, hanem azokat, amelyek vitaképesek. Kényelmetlenek. Kellemetlenek. Kihívóak. Megosztóak. Amelyek kockáztatnak és dialógust kezdeményeznek azáltal,
hogy megpróbálják tágítani a kortárs színház lehetséges tematikáit és játéknyelveit;
hogy kimozdulnak a színjátszás szokványos színtereiről;
hogy időről-időre önkritikusan újragondolják alkotói módszereiket;
hogy vizsgálat tárgyává teszik az alkotókat és az intézményeket egyaránt befolyásoló strukturális kényszereket és társadalmi elvárásokat;
hogy kizökkentik gondolkodásunkat;
hogy megkérdőjelezik az általunk természetesnek vélt konvenciókat és határokat;
és hogy megmutatják, akár ez is lehet, ilyen is lehet ma a színház!
A díj odaítélésére az alapítók olyan független esztéták, színháztörténészek, kritikusok és szakújságírók közösségét kérték fel, akik évek óta rendszeresen elemzik, értelmezik és népszerűsítik a kortárs színházi színtér esztétikai, társadalmi, kultúrpolitikai jelenségeit. A Halász Péter-díj kuratóriuma 2019-ben: Darida Veronika (esztéta); Herczog Noémi (kritikus, szerkesztő); Imre Zoltán (színháztörténész); Jászay Tamás (kritikus, szerkesztő); Kovács Bálint (kulturális újságíró, kritikus); Kricsfalusi Beatrix (irodalom- és színháztörténész); Rádai Andrea (kritikus, szerkesztő); Varga Anikó (kritikus, szerkesztő).

Az eddig díjazott koreográfusok és produkciók

A díj első átadásakor, 2006-ban (még más rendszerben) Frenák Pál, Goda Gábor, Horváth Csaba, Kovács Gerzson Péter, Kun Attila, Ladányi Andrea és Nagy József egy-egy alkotását tüntette ki a szakmai zsűri. A második alkalommal, 2007-ben a 12 nominált koreográfia közül a MU Színház díját Szász János rendező adta át a szakmai zsűri döntése alapján Réti Annának a Lélek pulóver nélkül című szóló koreográfiájáért. A Trafó díját Tóth Krisztina költő adta át Horváth Csabának, saját társulata, a Fortedanse számára készített &Echó című darabjáért. A harmadik díjátadáson, 2008-ban a 10 jelölt közül Pataky Klári a Nagyon jól vagyok, lszi ne keress és Frenák Pál az Instinct című koreográfiáért vehette át az elismerést Börcsök Enikőtől és Kamondi Zoltántól.

2009-ben a díjakat Bán Zsófia író, esszéista, irodalomtörténész és Varga Mátyás atya, a Pannonhalmi Főapátság kulturális és turisztikai igazgatója adta át Ladányi Andreának, a Borlai Gergő dobossal közösen készített BL című koreográfiájáért és Bozsik Yvette-nek Menyegző című darabjáért. A díjakat 2010 elején Elek Ferenc színésztől és Elek Dórától, a Baltazár színház vezetőjétől vehették át a díjazottak: a két kiválasztott Duda Éva éberség és álom határán egyensúlyozó Lunatika című darabja és a Kovács Gerzson Péter által koreografált TranzDanz-produkció, az élőzenét és táncot eggyé olvasztó re-DNS lett. 2011-ben a 6 nominált alkotás közül, a szakmai kuratórium döntése szerint Fehér Ferenc TAO TE és a Bloom! CITY című koreográfiája érdemelte ki a 2010-es év legkiválóbb táncelőadásának szánt díjat – a kitüntetéssel járó szobrot és oklevelet Udvaros Dorottya színművész és Nádasdy Ádámköltő, műfordító adta át a díjazottaknak. 2012-ben Réti Anna VIS-A-VIS és Hód Adrienn BASSE DANSE című koreográfiája érdemelte ki a 2011-es év legkiválóbb táncelőadásának járó Lábán Rudolf-díjat. A Lábán Rudolf-díjjal járó szobrot és oklevelet Janisch Attila filmrendező és Csurka Eszter képzőművész adta át a díjazottaknak.
A 2013-as évben a szakmai kuratórium döntése szerint Árvai György Végtelenbe zárva és Szabó Réka Voks című rendezése érdemelte ki a 2012-es év legkiválóbb táncelőadásának járó Lábán Rudolf-díjat. Az emlékplakettet Kováts Adél színművésztől és Orlai Tibor producertől vehették át a művészek. 2014-ben Hodworks Pirkad, és Dányi Viktória – Molnár Csaba – Vadas Tamara Nyúzzatok meg! című előadása részesült a díjban. Az emlékplakettet Duliskovich Bazil képzőművész és Szalontay Tünde színésznő adta át a díjazottaknak. 2015-ben Fülöp László “there’s an elephant in every room…”, valamint a Body Lotion co-dance – Arany Virág, Hadi Júlia – L é p é s I d ő című előadásai részesültek a díjban. Az alkotók Láng Annamáriától és Gerhes Gábortól vehették át a díjat. A tavaly előtti évben az Artus Cseppkánon - Hogy vagy Hérakleitosz? és Marcio Canabarro – Molnár Csaba Tropical Escape című előadása érdemelte ki az év legkiválóbb táncelőadásának járó Lábán Rudolf-díjat. A díjat Urbanovits Krisztinától és Forgách Andrástól vehették át az alkotók.

Horváth Csaba V. Vonósnégyes és Hód Adrienn Grace című koreográfiái nyerték el a 2016-os esztendő legkiemelkedőbb táncelőadásainak járó Lábán Rudolf-díjat. Az alkotók Sárosdi Lillától és Zsótér Sándortól vehették át a díjjal járó plaketteket, az estet Bombera Krisztina vezette, a programot pedig a Hodworks társulat interaktív performansza színesítette.

A 2018-as díjátadót Réti Anna táncperformansza színesítette, a díjazottak pedig Székely Kriszta rendezőtől, és Puklus Péter képzőművésztől vehették át az elismeréseket. A különdíjat átadta Fuchs Lívia tánctörténész, egyetemi tanár. Az átadó műsor után Tompa Andrea, a Színház folyóirat képviseletében, és Barda Beáta a Trafó igazgatónője bejelentették a következő évadtól életbe lépő Halász Péter-díj megalapítását.
2019-ben pedig Horváth Nóra koreográfiája. Réti Anna saját lakásában előadott darabja, és a 99,6% című kolozsvári előadás vihette haza a díjakat.