A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.
A Magyar Nemzeti Balett második alkalommal rendezi meg nemzetközi balettkurzusát, amely idén július 10-én veszi kezdetét az Operaházban. A háromhetes, Keveházi Gábor balettigazgató irányításával zajló intenzív kurzus célja, hogy tehetséges pályakezdő, vagy előrelépni vágyó művészek szakmai fejlődéséhez nyújtson lehetőséget.  A részvétel alsó korhatára 16 év volt, a programra több mint negyven, klasszikus előképzettséggel rendelkező táncművész jelentkezett, többek közt Japánból, az USA-ból, Brazíliából, Kínából, Ausztráliából és Európa számos országából.

A kurzus oktatói: Keveházi Gábor, Pongor Ildikó, a Magyar Nemzeti Balett vezető balettmestere, Eldar Aliev (USA) és Tomé Cousin (USA) és Castillo Dolores balettmesterek.

opakurzus

Július 30-án a közönség előtt is bemutatkoznak a kurzus legjobbjai. A Nemzetközi Balettkurzus gálaelőadással zárul, amelyre a balettrajongó közönséget is várják. A rendezvény a máskor kulisszák mögött zajló műhelytitkokba is betekintést enged, hiszen az est egyben európai „próbatánc” és az idei évtől nemzetközi verseny is. Az előadásra a magyar együttesek vezetői mellett meghívást kapott és Budapestre érkezik számos európai balettigazgató, többek közt Krzysztof Pastor, a Lengyel Nemzeti Balett igazgatója és az amszterdami HET National Ballet rezidens koreográfusa, Heinz Spoerli zürichi balettigazgató és Paul Podolski, a Norvég Operaház balettegyüttesének igazgatóhelyettese, akik szerződési ill. ösztöndíj-lehetőségeket kínálhatnak fel a versenyző művészeknek. A gálaest tehát sajátos lehetőséget nyújt a táncosok és a meghívott európai balettvezetők részére is.

„Az igazgatók a megszokott rövid, termi munkára korlátozódó bemutatkozás helyett egy érett, kidolgozott színpadi produkciót látva ismerik meg az előválogatott művészek kvalitásait, és ha valaki felkelti az érdeklődésüket, mi, balettmesterek részletes háttérinformációkkal tudunk szolgálni az adott művész tanulási készségeiről, munkaetikájáról, hangulati beállítottságáról. – mondja Pongor Ildikó. – A program során mind a termi, mind a színpadi munka és megjelenés színvonalára fény derül, míg a hagyományos próbatáncnál ez utóbbi a zsákbamacska kategóriájába esik.’’

A nemzetközi zsűri 3 díjazottat választ a versenyzők közül. A zsűri tagjai: Keveházi Gábor, Pongor Ildikó, Borisz Eifman, az Eifman Balett igazgatója; Peter Breuer, aki 20 éve igazgatja a salzburgi balettegyüttest; Faroukh Ruzimatov a Mihajlovszkij Színház szakmai tanácsadója. A 17 órakor kezdődő gálaest versenyprogramjába a közönség is bekapcsolódhat: a közönségdíjra érdemes táncművészt a nézők szavazatai alapján választják.


Záróprogram:
Európai Balett Fórum, július 31-én.

A zártkörű fórumon kiemelt témaként szerepel a balett oktatás jelene és jövője, valamint a szakmai összefogás. Keveházi Gábor a gazdasági nehézségek túlélésének egyik legfontosabb eszközét abban látja, hogy az európai balettegyüttesek minél jobban kihasználják a földrajzi közelség és közös kultúra nyújtotta együttműködési lehetőségeket. Meggyőződése, hogy produkciók közös színpadra állításával, díszletek kölcsönzésével komoly megtakarítások érhetőek el anélkül, hogy ez a művészi színvonal vagy a változatosság rovására menne. A fórum lehetőséget nyújt a vezetők közötti kerekasztal-beszélgetésre. „A kezdeményezés egyúttal középpontba helyez minket, és Magyarországra irányítja a szakma figyelmét.” – mondja Keveházi Gábor.



Forrás: MÁO
Fotó: Balog Róbert