A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.
Tavaszi Fesztivál, Március 29.
Magyar Állami Operaház, 19:00


A Bordeaux-i Nemzeti Opera Balettegyüttesét 1996 óta vezeti Charles Jude, a kiemelkedő balettművész, aki a �Párizsi Opera Tánc-csillaga� (Danseur étoile de l'Opéra de Paris) cím büszke birtokosa, Serge Lifar és Rudolf Nurejev tanítványa volt. Napjaink táncművészetének élvonalából vonult le Bordeaux-ba, hogy egy kicsi, provinciális balettegyüttesből profi, világszínvonalon dolgozó társulatot formáljon. Néhány év leforgása alatt teljes siker koronázta erőfeszítéseit. Jude ma is aktív táncos, így sokan emlékezhetnek még ragyogó alakításaira a 2003-as Budapesti Tavaszi Fesztivál programjában bemutatott, A francia koreográfia három százada � A francia balett csillagai című gálaestről. E reprezentatív válogatásban Jude Georges Piletta Pierrot-szólóját, illetve � partnerével, Stephanie Roublot-val � Serge Lifar Suite en blanc-jának kettősét adta elő.

Jude a bordeaux-i társulat és a most látható est művészeti vezetőjeként egyszerre törekszik rá, hogy a komoly múltú társulat repertoárját rekonstruálva megőrizze, illetve folyamatosan bővítse is. Ma az együttes játéklistáján a vezető amerikai, holland, angol és francia koreográfusok alkotásai mellett evidens módon megtalálhatjuk Marius Petipa Csipkerózsikáját, a Raymondát, a Diótörőt, akárcsak a Giselle, a Coppélia, a Don Quijote és egyéb, nagy, klasszikus darabok feldolgozásait.

A Vietnámban felnőtt, izgalmas kulturális hatásokkal szembesült Jude koreográfusként több, klasszikus történetet újraértelmező alkotásával hívta fel magára a figyelmet: különleges látványvilágú Coppéliája például az �50-es évek New Yorkjában játszódik és a Fred Astaire és Gene Kelly alakjával fémjelzett filmmusicalek világába röpíti nézőjét. Nurejev egykori legkedvesebb tanítványa és táncosa hét éve vezetett társulatával az élő, a jelenben is érvényes tánchagyományok ápolását, a kortárs alkotások legjobbjainak megismertetését tartja fontos céljának. A francia társulat hagyományápoló, értékőrző tevékenységének elismeréseként 2001-ben megkapta a Serge Lifar Díjat (Prix Serge Lifar) � az elismerésnek a társulat vezetője, Charles Jude már 1988 óta birtokosa.
Budapesti, bemutatkozó gálaestjükön öt produkciót tűztek műsorukra. A válogatás első darabja Paul Taylor 1962-es Aureole-ja, e hatalmas sikert kiváltott alkotás, mely az amerikai koreográfus pályájának egyik kiemelkedő állomását jelentette. Ivan Favrier francia koreográfus 1992-ben készítette el Duo extrait de Febrile című munkáját a Ballet du Rhine társulata számára. Thierry Malandin Sextettje 1996-ban keletkezett, Jacques Garnier Auinisát 1979-ben mutatta be, és azt egy évvel később dolgozta át szólóból trióvá. Az este záró koreográfia José Limón korszakos jelentőségű, világhírű és világszerte játszott alkotása, a La pavane de maure. Az 1949-ben keletkezett koreográfiát néhány évvel ezelőtt � a Budapestre látogató Limón Dance Company előadásában � már megcsodálhatta �eredetiben� a magyar közönség. A modern tánc egyik legnagyobb hatású alkotójának most ismét látható műve méltó módon zárja a fél évszázad táncművészetéből válogató, Charles Jude szerkesztette estet.
(A Francia Intézet támogatásával.)


Glória
Koreográfia: Paul Taylor
Zene: G. F. Händel

Tánckettős a Lázas izgalom című műből
Koreográfia: Ivan Favier
Zene: Jean-Marc Zelwer

Szextett
Koreográfia: Thierry Malandain
Zene: Steve Reich

A mór tánca
Koreográfia: José Limón
Zene: Henry Purcell
Művészeti vezető: Charles Jude