A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

A SZÓLÓDUÓ 2010 Nemzetközi Tánc Fesztivál
Az Orkesztika Alapítvány nyílt pályázati rendszerrel működő nemzetközi táncfesztiválja

LEGJOBB SZÓLÓ TÁNCPRODUKCIÓ

Szoknya Szóló (D)
Koreográfia, előadó / choreographer, performer: Barbara Fuchs
Zene / music by Jörg Ritzenhoff
Támogató / supporter: Cologne, Land NRW

szoknyaszolo
Fotó: Dusa Gábor

Barbara Fuchs (1965) számos koreográfussal dolgozott táncosként, többek között a Frey Faust Társulattal, Gabrielle Staigerrel, a Maja Lex Társulattal, Ingo Reuleckével, Silke Z.-vel. Két évig táncolt Portugáliában a Teatro Viriato-ban és Paulo Ribeiro Társulatában (európai és egyesült államok-beli turné során). Koreográfusként, valamint színházi és táncelőadások során fény- és színpadtechnikusként is dolgozott. 2003-ban "Double-exposed" szólójával megalapította a Tanzfuchs Productions-t.

Barbara Fuchs a Szoknyát - az új és más módon felfedezett színpadi partnert - képzeletünkben tett utazásunk elindítójaként használta. Testének vonalaival, gondolataival az emberi létezésről adott számunkra egy érzéki és teljes képet. Egyszerűségében teljes formáival az ismeretlen felé vezetett bennünket.


LEGJOBB DUÓ TÁNCPRODUKCIÓ

...a tenger hullámai közötti nyugalom... (NL)
Koreográfus: Brian Tjon Tjauw Liem
Előadók: Brian Tjon Tjauw Liem, Margreet Nuijten
Zene, jelmez:: Aliona Yurtsevich

tengerhullamai
Fotó: Dusa Gábor

Brian Tjon Tjauw Liem (1983) kognitív mesterséges intelligencia alapszakon, majd a rotterdami Tánc Akadémián végzett 2009-ben. Résztvett Dylan Newcomb (volt NDT1) két mozdulattanulmány projektjében, dolgozott a Vloeistof társulattal. 2008-ban meghívták táncos-, tanár- és koreográfusként Hirado-ba (Japán) valamint a BodySoulXperience Caravan turnéjára Kyotoba és Tokioba. A SzólóDuó 2009 közönségdíjasa. 2009-ben New Yorkba ment a 'Dance Omi' nemzetközi együtteshez, és a Retina Dance Company (Antwerp/Nottingham) tagja lett.

Margreet Nuijten (1987) 2009-ben végzett a rotterdami Tánc Akadémián. Táncolt Jirí Kylián, Lliyd Marengo és Gabrielle Staiger (ex-DV8) repertoárjában. Újoncként André Gingras (NDT1-et és a Rambert Dance Társulatot koreografálta) társulatához csatlakozott, ahol a "A Lindenmeyer rendszer" és a "Hypertopia" című darabokban táncolt a beijingi és sanghaji turné során. Jelenleg Gingras "Idoru" című művével turnézik Hollandiában. A tánc mellett Mergreet gyakran énekli és írja saját kompozícióit.

Brian Tjin Tjauw Lien koreográfusként a közönség minden tagjának felkínálja a lehetőséget a szépség megismerésére az „együtt létezés” apró részleteinek megérintésével. A kettős meghív bennünket egy korlátok nélküli világba, ahol újra kell értelmeznünk önmagunkat. Érzékenyen feszült viszonyukat érezzük, miközben mind a tér, mind az idő kezelésének módja különleges.
Minden részletnek megvan a saját helye és indoka ebben a koreográfiai egészben. Az általuk megálmodott belsőséges világ képes magával ragadni a nézőt, hogy együtt sétáljunk a szereplőkkel és érezzük minden mozdulatukat.


ZSŰRI DÍJAZOTTJAI:

SZÓLÓ


Medúza érintés (CZ)
Koreográfia, előadó: Kateřina Korbová

Kateřina Korbová (1987) 2003-ban kezdett táncolni a prágai Duncan Konzervatóriumban, ahol hat évig tanult. Számos workshop-on vett részt: Mariko Tanabe (Japán), Caty Seago (Nagy-Britannia), German Agency (Szenegál), Astat Deboo (India). Saját szóló darabja a 2004-es "Fair Share", melyet számos alkalommal előadott. A 2008-as SzólóDuó Fesztivál díjazottja.

Katerina Korbová, nem antropomorf mozgásanyagával, rituális és varázslatos, képi és hangzó világokat egységbe formáló jelenléttel repít az időn át. A szólóban az antikvitás pulzálását élhetjük át, miközben megérint a bizonytalanság.


Tempó (H)
Koreográfia:Juhász Zsolt
Előadó: Vincze Levente Gergely
Támogató: Duna Táncműhely

Juhász Zsolt 1978-1992 között a Szeged Táncegyüttes tagja, 1990-től annak felnőtt csoportjának vezetője. 1992-1995 között a Bolyai Táncegyüttes művészeti asszisztense, 1992-től a Duna Művészegyüttes szólótáncosa, koreográfusa, majd 2007-től művészeti vezetője. 1999-ben alapította a Duna Táncműhelyt, annak vezető koreográfusa. Ars poeticája: a magyar néptánc hagyományainak hiteles ápolása, néptánc és kortárs mozgásszínházi technikák ötvözetével korszerű táncszínházi produkciók létrehozása.

Vincze Levente Gergely (1982) 1988-ban kezdett néptánccal foglalkozni a Kecskemét Táncegyüttesben. 1993-2005 között a Kurázsi Táncműhely tagja. 2005-től a Duna Művészegyüttes táncosa. A néptánc gyakorlatát összekapcsolja a kortárs táncformák iránti érdeklődésével, 2007 óta közreműködő művész a Duna Táncműhely előadásaiban.

Juhász Zsolt koreográfiájában Vincze Levente Gergely egy újító módját mutatta meg a néptánc alkalmazásának. A népi motívumokon keresztűl az előadás meghívja a nézőt a magyar néptánc forrásához, a moderntánc eszközeit felhasználva, pedig közelebb viszi ezt a jelen kor nézőjéhez.


DUÓ

Ki lesz a főnök? (CZ)
Koreográfia: Eva Běťáková
Előadók: Eva Běťáková, Barbara Kratochvílová
Közreműködő: Berrak Yedek
Jelmez: Eva Súkupová

Eva Běťáková (1989) a Duncan Konzervatóriumban kezdett táncolni. 2008-ban részt vett táncosként a SzólóDuó Fesztiválon. Táncolt Eva Blažíčková Špalíček című koreográfiájában 2009-ben.

Barbora Kratochvílová (1991, Třebíč) a prágai Duncan Konzervatóriumban tanul. Fellépett a hollandiai Fontys Dance fesztiválon, valamint szerepelt Eva Blažíčková "Špalíček" című darabjában.

Eva Běťáková és Barbora Kratochvílová előadása erőteljes és jól kidolgozott. Átgondolt koreográfia, melyben a mozgássor a célnak megfelelően fejlődött ki. Rövid, határozottan irányított dramaturgia. Energia, térben való koncentráltság és erő jellemzi ezt az Amazon duettet.


Másodszor (PL)
Koreográfia: Aleksandra Zdunek
Előadók: Mirela Baciak, Olga Szypulska
Támogató: eferte_Dance Development Foundation, Lengyel Intézet

Aleksandra Zdunek (1986) gyerekkora óta táncol, 14 évesen tért át a kortárs stílusra. Ma a varsói Mufmi Táncszínházban táncol. Jelenleg a Varsói Egyetemen pszichológiát tanul, mellette pedig tánctanárként és koreográfusként bontogatja szárnyait.

Mirela Baciak (1987) táncos, fényképész, a kevert médiával foglalkozó művész. Öt éve találkozott a kortárs tánccal, azóta számos workshop-on és magánórán vett részt. Jelenleg Anna Piotrowska Mufmi Táncszínházánál dolgozik.

Olga Szypulska (1986) táncos, kezdő koreográfus. A Mazoviai Kulturális és Művészeti Központban tanul tánctanárnak, kortárstánc szakon végzős hallgató; valamint ötödéves pszichológia szakos hallgató. A pszichoterápia, és főként a mozgásterápia iránt érdeklődik. Az Anna Piotrowska vezette Mufmi Táncszínház számos darabjában szerepelt.


Alexandra Zdunek tiszta szerkezetű koreográfiájában tanúi lehetünk két emberi élet mesekönyv-szerű kirajzolódásának. A gyermeki ártatlansággal kibontott mozgáskombinációk, a tudatos jelmezhasználat, jól megfogalmazott elképzeléseivel és könnyen érthető alkotói eszközeivel, mind az előadókat, Mirela Baciak-ot és Olga Szypulskát, mind a közönséget magukkal ragadták ebbe a sajátos világba.



KÖZÖNSÉGDÍJAS:

SZÓLÓ

Szoknya Szóló (D)
Koreográfia, előadó / choreographer, performer: Barbara Fuchs
Zene / music by Jörg Ritzenhoff
Támogató / supporter: Cologne, Land NRW

Barbara Fuchs (1965) számos koreográfussal dolgozott táncosként, többek között a Frey Faust Társulattal, Gabrielle Staigerrel, a Maja Lex Társulattal, Ingo Reuleckével, Silke Z.-vel. Két évig táncolt Portugáliában a Teatro Viriato-ban és Paulo Ribeiro Társulatában (európai és egyesült államok-beli turné során). Koreográfusként, valamint színházi és táncelőadások során fény- és színpadtechnikusként is dolgozott. 2003-ban "Double-exposed" szólójával megalapította a Tanzfuchs Productions-t.

DUÓ


ÉN(EK) (H)
Koreográfus: Makra Viktória, Pásztor Tibor, Kurucz Sándor
Előadók: Makra Viktória, Pásztor Tibor

Makra Viktória (1987) érettségi után a Bárka Színház stúdiójához csatlakozott, miközben dolgozott saját fizikai színházi előadásain, mint koreográfus és mint színész. Jelenleg a Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves hallgatója. Diploma után szeretne a tánc és a báb felé orientálódni.

Pásztor Tibor (1981, Komárom) a budapesti Shakespeare Színi Akadémián szerzett színész oklevelet. Öt éve a Bárka Színház tagja. Az öt év alatt részt vett több táncos produkcióban, együtt dolgozott Gergye Krisztiánnal és Ladányi Andreával.


AZ ORKESZTIKA ALAPÍTVÁNY KÜLÖNDÍJASA
:

Konyhaasztal (H)
Koreográfia: Grecsó Zoltán
Előadók: Grecsó Zoltán, Egyed Bea
Közreműködő: Gothár Márton

Grecsó Zoltán (1983) Szegváron nőtt fel, érettségijét a szentesi Horváth Mihály Gimnázium Speciális Tantervű Drámai Tagozatán szerezte. A linzi Anton Bruckner Universitat kortárstánc szakán diplomázott 2005-ben. Tagja volt többek között a Zéró Balett, a Landestheater Linz, Artus, MU Terminal és a Frenák Pál társulatnak. Jelenleg szabadúszó táncművészként és tánctanárként dolgozik, tavaly improvizációs stúdiót nyitott a Gödör Klubban.

Egyed Beáta (1988, Eger) a Pécsi Művészeti Szakközépiskolába járt, jelenleg a Magyar Táncművészeti Főiskolán tanul. A 2008/2009-es tanév első szemeszterét ösztöndíjjal a Vendetta Mathea La Manufacture-ben töltötte (Aurillac,Fr.) Az iskola mellett folyamatosan dolgozik Góbi Rita koreográfussal, a Willany Leó Improvizációs Táncszínházban, valamint alkalmi produkciókban (Juhász Kata: Gaspard de la Nuit, Pataky Klári: Nagyon jól vagyok...).


ORK KOTA PLATFORM - 1 perces táncfilmek

A filmekrol a zsűri véleményet, a www.szoloduo.com honlapon lehet olvasni.
A közönség szavazatai alapján a legjobb 'Egy percesek (tanc)filmekre' pályázat a Radical Dance Project: SURTROPOLIS című filmje lett, rendező, koreográfus: Jurányi Patrick.



Zsűritagok


•    SzólóDuó 2010 Varsói Társfesztivál zsűrije
Joanna Czajkowska, Fenyves Márk, Mándy Ildikó, Pálosi István, Sandra Wilk
•    SzólóDuó 2010 Kölni Társfesztivál zsűrije
Fenyves Márk, Suna Göncü, Gerda König, Pálosi István
•    SzólóDuó 2010 Prágai Társfesztivál zsűrije
Fenyves Márk, Petra Hauerová, Dora Hostová, Mándy Ildikó, Pálosi István
•    Magyarországi jelölőkör és külföldi jelentkezők jelölőkörének zsűrije
Artner Sisso, Goda Gábor, Fenyves Márk

SzólóDuó 2010 versenyprogram zsűrije


FENYVES MÁRK (H)
(1973. Nagykanizsa) Mozdulatművész, orkesztész, koreográfus, pedagógus, kutató, szervező, látványtervező. Egyetemi oklevél MA (1998 MIE-MOME), Mozdulatművész, Esztétikus Testképző - Kinetológus (1997 MMKE-HIETE), Modern tánc Pedagógus (2006 MTF). A magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike.
Képzőművészeti tanulmányai (1987-1991) mellett Eck Imre koreográfiáinak hatására kezd táncolni. Orkesztika tanulmányok Tatai Mária (1991-1995), Keresztúri Ildikó (1992-1993) és Dr. Dienes Gedeon (1995-2005). A mozdulatművészetet eredeti forrásból sajátítja el, növendéke Berczik Sárának (1995-1999), E. Kovács Évának, Szöllősi Ágnesnek, Kármán Juditnak, Egri Zsuzsának és még sok neves mozdulatművésznek.
1994-től kortárstánc és klasszikus tánctechnikákkal ismerkedik (Gálik Éva, Hargitai Ákos, Fülöp Viktor, Kolozsvári Dóra, Goda Gábor, Lőrinc Katalin, Ide van Heiningen). 1993-tól fénytervezést tanul: Király Sándor, Polgár Csaba, Árvai György, Kovács Gerzson Péter, Ross Cameron.
Táncosként, elsőként az Orkesztika Mozdulatszínház tagja (1992-1995), majd a Dekadance és más csoportoké. A mozdulatművészet megőrzése és fejlesztésének céljából Pálosi Istvánnal létrehozza a Duncan-Dienes Orkesztika Iskolát (1997), majd a Mozdulatművészeti Stúdiót (2001), valamint a Magyar Mozdulatművészeti Társulatot (Még 1 Mozdulatszínház, 1995), melynek máig művészeti vezetője, táncosa, koreográfusa és látványtervezője.
Pedagógusként 1992-től orkesztikát, mozdulatművészetet, táncelméletet és történetet, művészettörténetet, képzőművészetet tanít Magyarországon és külföldön, 2002 óta rendszeresen a PPKE-BTK-n és a SOTE-EFK-n. Külföldön: Moszkvában, Varsóban, Prágában a Duncan Center Conservatoryban tanított. 1994-től szakértőként és előadóként részt vesz több múzeum és kutatóintézet pedagógiai, művészeti és szakmai programjában.
Tánckutatóként szakterülete a magyar modern tánc módszertani és pedagógiai sajátosságai, elmélete, gyakorlata és története. Számos kiállítás és kiadvány szerkesztője. 1997 óta aktív szerepet vállal a szakmai közéletben.
Tisztségek: Kortárs Táncszínházi Egyesület vezetőségi tag (1997-2002); Orkesztika Alapítvány kuratóriumvezető (1998-); a Magyar Táncművészek Szövetségének elnökségi tagja, oktatási és tudományos szekció képviselôje (2008-).
Főbb Publikációk: Mozdulatművészeti Sorozat (1999-), A Dokumentumok tükrében (2005).
Díjak: Alternatív Színházi Szemle (2000, 2001, 2002, 2006), Különdíj veszprémi III., IX. Országos Kortárs Összművészeti Fesztivál, A Tánc Fesztiválja (2000, 2006). Fülöp Viktor ösztöndíj (2005, 2008). Táncművészetért díj - Magyar Táncművészek Szövetségének díja (2006).

GAÁL MARIANN (H)
Táncpedagógus, koreográfus, tánckritikus. A Pécsi Művészeti Szakközépiskola Tánctagozatának elvégzése után (1989-1995) a PPPK-BTK-n kezdte meg tanulmányait. Az 1996 és 1997 közt egy évet Bécsben töltött (T-junction, Beers Dance Academy), ahol megismerkedett különböző moderntánc technikákkal. Emellett elsajátította a flamenco táncműfaj alapjait is. A tánc, a mozgás terápiás úton való felhasználását, analizálását a CITA szervezésében három éves táncterápiás képzés keretében ismerte meg (1996-1999). 1998–2002 között a Rotterdami Táncakadémián (Rotterdamse Dansacademie) végezte tanulmányait, ahol improvizáció – kompozíció és moderntánc – tanári szakon szerzett diplomát. IWI jógainstuktor diploma – 2007; 2008-ban a SOTE-TF Karon szerzett Egészségtan tanári diplomát. 2008 őszétől az SZFE DLA hallgatója.
Pedagógia pályafutását Hollandiában kezdte. 2002-2004 között, a Pécsi Művészeti Szakközépiskola Tánctagozatán különböző modern tánctechnikákat, így Graham technikát, Lábán elmélet szerinti improvizációt és Európai Moderntánc technikát tanított. A Táncművészeti Főiskola adjunktusa. 2005-2006-ban Cunningham technikát tanított a Budapest Tánciskolában. 2002-2005 között rendszeresen tartott improvizáció és Graham technika órát amatőröknek és fél profiknak a Mozdulatművészeti Stúdióban, Budapesten.
A tanítás mellett, mint koreográfus és kísérleti táncfilm készítő tevékenykedett. Cilia Hogeizellel közösen rendezett és koreografált. Kisebb etűdök készítésével főként a Pécsi Művészeti Szakközépiskolában foglalkozott. Saját, hosszabb lélegzetvételű, egyéni projektjei is készültek. 2003-ban Hármas Függelék (Művészetek Háza, Pécs, MU Színház, Budapest), illetve 2004-ben Triplex (Millenáris Park, Budapest) címmel. 2006-ban az Őszi Fesztivál keretein belül Párninczky Andrással közösen hozta létre Kő-papír-.. című darabjukat. A Pécsi Balettnek 2008-ban koreografálta a Chance Operation című darabját.
Filmjei: Voules –vous  Danse (2000), Lepke (2001),  Door Quatrologie (2002), Barbakán (2009).
Tánckritikái jelentek meg a Balkon, az Ellenfény és a Jump című folyóiratokban (1998).
Ösztöndíj: Fülöp Viktor Ösztöndíj- Moderntánc pedagógus irány (2004)
Tisztségek: Nemzeti Kulturális Alap Táncművészeti Szakkollégium Kurátor (2005-2006). Számos TOSZ versenyen és SzólóDuó fesztiválon zsűritag.

PETRA HAUEROVÁ (CZ)
Táncos, koreográfus, tanár – a Duncan Konzervatóriumban végzett. Részt vett a London Contemporary School rezidens programján valamint tanult az amszterdami School for New Dance Developement-nél. Együttműködött műtermi fogalmi irányzatok megalkotásában a Prágai Képzőművészeti Egyetemen és jelenleg a prágai Duncan Konzervatóriumban tanít. A Carmina Burana-ra készített úgynevezett kreatív-mozdulatos koreográfiája és „A többi ablak” (The Other Windows) című alkotása nagy hatással volt a Trans Dance Europe szakembereire, ezért ő lett a projekt cseh képviselője 2004-ben illetve 2006-ban. 2004-ben a TDE projekt részeként TOW nevű társulatával egy egyedülálló performansszal lépett színpadra (Éjjeli lepke), melyben lézer-vetítést és más modern technológiát is alkalmaztak. Az előadással megnyerte Az Év Táncfelfedezése-díjat. Előadásai láthatók voltak Argentínában, Belgiumban, Dániában, Finnországban, Franciaországban, Hollandiában, Izlandon, Lengyelországban, Magyarországon, Szlovéniában, és még sok más országban.


DANIEL HOERNEMANN alias Walbrodt (D)
(1964, Hamburgban) Két évig élt Izraelben, ezután, 1986-ban kezdett művészetet és történelmet tanulni Kölnben (Németország). Emellett kontakt improvizáció órákat vett Bob Reese-nél, valamint Aikido-t (japán mozdulatművészet) tanult. Az egyetemi művészeti tanulmányokkal elégedetlen volt, így saját tanrendet állított össze magának. Számos európai és amerikai egyesült államokbeli művésztől tanult, mint például Richard Bandler, Ruth Cohn és Hans Maas. Joseph Bauys munkája inspirálta őt leginkább abban, hogy mit kell keresnie: a művészet valódi, egyedi magját a technika mögött, mint minden más technikánál. Azóta minden lehetséges utat kihasznált, hogy művészeti elképzeléseit megvalósítsa: színek, rajz, épületek, szobrok, tánc, videó, performansz, menedzsment és legfőképp emberi kapcsolatok. Ezen technikákkal Walbrodt olyan témákon dolgozik, melyek által a néző bebocsátást nyerhet a művészetbe. Ezért táncol, fest vagy alapít egy új falut, és dolgozik ügyvezető igazgatóként. Számára a művészet mindenhol lehetséges de sehol sem garantált. A legfrissebb munkájának címe Könyvelőtánc, melynek premierje Kölnben volt. 2007 óta Walbrodt a Barnes Crossing Koreográfus-hálózat tagja, amely Európában, Ázsiában, Afrikában és az Amerikai Egyesült Államokban is mutat be kortárstánc-darabokat. A Barnes Crossing 2010-ben először partnere a SzólóDuó Fesztiválnak. Walbrodt szaktanácsadóként is dolgozik, számos végrehajtó testület és esküdtszék tagja.


ANNA PIOTROWSKA (PL)
(1974, Czluchów) Lengyel koreográfus, rendező, tanár és előadó, valamint a varsói Dance Development Foundation alapítója és vezetője. Táncművészként diplomázott, és elismerte a Lengyel Színészek Szervezete. Master fokozatú diplomát kapott menedzsmentből 2002-ben. 2004-ben megkapta a British Council díját (“Young Polish Arts Entrepreneur”). A varsói “mufmi dance theatre” alapítója és igazgatója több mint 50 alkotást hozott létre 1995 óta.
Kétszer kapott díjat a SzólóDuó Fesztiválon (zsűridíj - 2005-ben és legjobb szóló díj 2006-ban).
Aktívan részt vesz a lengyel művésztársadalom életében, helyi és nemzetközi projekteket szervez, mint például a PolemiQi Lengyel Táncfesztivált, a SzólóDuó Lengyelországi Társfesztiválját (negyedik éve), „Space Attack” – térspecifikus workshop-okat, "direction.(Europa_Warsaw).dance", "British.4.Polish Dance", nyári workshopokat, és a Varsói Rövidfilmfesztivált.
2006-ban elnyerte a Mobile Academy ösztöndíját (többek között Xavier le Roy és Meg Stuart workshop-jain vesz részt). Anna Piotrowska, mint előadóművész meghívást kapott az "APAP" nemzetközi programra (advancing performing arts project).
2008-ban koreográfusként a poznani Lengyel Táncszínházzal, a Sziléziai Táncszínházzal és a Varsói Nagyszínház táncosaival dolgozott együtt, valamint részt vett a “mufmi dance theatre" új produkciójában is. Együttműködött Pawel´ Kamza színházi rendezôvel, de dolgozott Szczecin-ben a „Teatr Wspól´czesny”-ben rendezőként, és a “Teatr L´ az˙nia Nowa” –val Krakkóban is. A legújabb koreográfiái 2009-ben a következők: "walk_2_corner" (duett a Magyar Mozdulatművészeti Társulat számára),"usługi płatne, czyli cała Polska plecie dzieciom", “Tetőtől talpig” (a “mufmi” számára).