2010. március 21-22. 19.00 óra Trafó KMH
Az előadás az eddigi Artus-munkákhoz hasonlóan a társulat tagjainak folyamatos együttgondolkodása, vallomásai, személyes élményei és emlékei nyomán készült. A KakasKakasKakas végső formáját egy tíznapos műhelymunkában nyerte el: a legnicai Modjeska Színház minden évben hét társulatot invitál meg az észak-lengyelországi kisvárosba, hogy a meghívott társulatok éppen készülő, új produkciójukon dolgozzanak, munkabemutatókat tartsanak és a próba-látogatások során ismerkedhessenek egymás munkájával, alkotói világával.
A társulat második alkalommal tartotta bemutatóját a Trafóban, legutóbb 2002-ben, az Osiris Tudósítások című darabot mutatták be ezen a helyszínen. Az együttes számára ebben a hagyományos, frontális színházi térben játszani kihívás és kaland, hiszen az elmúlt időszakban az Artus Stúdió tereiben alkottak és adtak elő.
Az előadás egyik különlegessége, hogy Nádor Tibor, Palládium díjas festőművész, az Artus Galéria szakmai vezetője is szerepel a darabban. Általa került be a darab mozgásanyagába a Magyarországon kevéssé ismert kínai Shen Dao botgyakorlat, ahol a bottal, mint elektronikus ecsettel fest élőben az előadás során.
Fotó: Lékó Tamás
KakasKakaskakas
tánc-színházi előadás
A legenda szerint Kacusika Hokuszai, a 19. század legjelentősebb japán festője egy alkalommal egy kakas megfestésére kapott megrendelést. Hónapokkal később, amikor a megbízó megjelent, hogy a képet átvegye, Hokuszai csak annyit mondott: „Még nem készült el a kép.” A türelmes megrendelő újra és újra eljött, de a válasz mindig ugyanaz volt. Végül, tíz év múltán, amikor a megrendelő újra megjelent, Hokuszai kitett egy üres vásznat, és néhány másodperc alatt megfestette a kakast. A megrendelő értetlenül nézte a képet: „Miért kellett erre tíz évet várni, ha néhány másodperc alatt elkészült?” Hokuszai ekkor kinyitotta műtermének ajtaját, ahol több száz kakasfestmény sorakozott. „Most már bármikor meg tudom festeni” – válaszolta.
Az Artus – Goda Gábor társulata új előadásában e történet nyomán jár körül alapkérdéseket. „Mikor gondoljuk, hogy jó és kész valami, amit létrehoz[t]unk? Mi a helyzet saját, többször száz napos életünkkel, amit folyamatosan teremtünk? Mi ez a görcsös késztetés, hogy folyamatosan minősítsük, bíráljuk, megítéljük magunkat? És ki a megrendelő? Kinek az elvárásai szerint éljük életünket, festjük meg pillanatainkat?” (G. G.)
Minden mozdulat teremt valamit, de egyben valami korábbit el is tüntet. Minden pillanat, minden teremtő mozdulat egy újabb reggel, melyre a Kakas emlékeztet. A mű mozgásanyagában megtalálhatók a festés gesztusjegyei, a kínai Shen Dao botgyakorlatok, melyek aztán az alkotó táncosok személyes gesztusaiban összegződnek. A koreográfia részben ismétlésre, a gyakorlás nemesítő, embert formáló lényegére épül, ahol nem a végső produktum, hanem az oda vezető út, illetve az úton levés minősége válik tartalommá.
Alkotó-előadók: Bodóczky Antal, Goda Gábor, Kocsis Gábor, Nagy Csilla, Nádor Tibor, Oldal István, Réti Anna, Téri Gáspár, Virág Melinda
Fényterv: Kocsis Gábor
Jelmez: Lőrincz Kriszta
Zene: Nagy Ágoston, dghzwalk
Video: Bodóczky Antal, Korai Zsolt, Téri Gáspár
Speciális kellékek: Oldal István
Produkciós vezető: Rácz Anikó
Rendező-koreográfus: Goda Gábor