A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

Bemutató: 2011. szeptember 17. 19.00 óra SÉD Filmszínház, Veszprém

Ladányi Andrea Liszt-díjas táncművész és jó barátja, munkatársa, Borlai Gergő jazzdobos közös művet alkottak Weöres Sándor Psycé versciklusára. Ladányi Andrea minden évben vendégszerepel Veszprémben, állandó résztvevője a Vándorfi László és Krámer György által életre hívott és azóta is életben tartott egyetlen kortárs táncművészeti fesztiválnak,a TÁNC Fesztiváljának. A régi baráti és mára már elválaszthatatlan szakmai kapcsolatnak köszönhetjük, hogy színházunkat, a Pannon Várszínházat az a megtiszteltetés érte: Ladányi Andrea felajánlotta, szívesen rendezne, koreografálna egy nem mindennapi zenés-táncjátékot fiatal művésznőnk, Kovács Ágnes Magdolna számára. Kovács Ági maga is képzett táncos, akinek példaképe Ladányi Andrea. A művésztrió: Ladányi-Borlai-Kovács fél éve dolgoznak a Psyché Night című bemutatón, melyet először a szakmának, és a sajtónak kívánunk bemutatni.

Az előadásról:
Weöres Sándor Psyché című versciklusa a világirodalomban is páratlan költői remeklés. Egy hajdani költőnő bőrébe bújva teremt századokkal ezelőtti életművet, mely szerelemről, életről, halálról, nőiségről szólva a mának is üzen. Ez a páratlan átlényegülés egyben valódi színházi teljesítmény: azonossá válik hősével, az ő tollával ír, az ő szavaival vall, az ő testével érez. Ladányi Andrea a kortárs magyar táncművészet kiemelkedő előadóművésze és alkotója garancia arra, hogy az alapmű újabb fénytörést kap, újabb értelmezési és kifejezési lehetőségeket keres. A Pannon Várszínházra jellemző összművészeti produkció jön létre, ahol szó, zene, kép és mozdulat sajátos egységet alkot a produkciót megjelenítő sokoldalú színésznő, Kovács Ágnes Magdolna játékában.

PSYCHÉ NIGHT
Táncszínházi előadás Weöres Sándor és Sediánszky Nóra műve nyomán

Zeneszerző: Borlai Gergely
Rendező-koreográfus: Ladányi Andrea
Játssza: Kovács Ágnes Magdolna
SAJTÓ ÉS SZAKMAI BEMUTATÓ: 2011 09 17, SZOMBAT 19:00
FOTÓSPRÓBA: 2011 09 17, 11 ÓRA
HELYSZÍN: PANNON VÁRSZÍNHÁZ
(SÉD FILMSZÍNHÁZ, VESZPRÉM BRUSZNYAI ÁRPÁD U. 2)

ladanyi_psyche


Ladányi Andrea

Születési hely, idő: Budapest, 1961. április 29. Ladányi Andrea a nyolcvanas években a Markó Iván vezette Győri Balett szólótáncosa volt. A kilencvenes években Torontón, New Yorkon és Los Angelesen keresztül Helsinkibe vezetett útja, ahol a városi színház, majd a Finn Nemzeti Opera szólótáncosa lett. Vendégművészként - koreográfusként és táncosként - a világ valamennyi komolyabb táncszínpadán és fesztiválján megfordult, itthon a Magyar Nemzeti Opera előadásai mellett számos kortárs táncelőadás létrehozásában működött közre. Munkásságát többek között Liszt Ferenc Díjjal, Harangozó-díjjal, A Magyar Köztársaság Érdemes Művésze állami kitüntetéssel ismerték el. Jelenleg a Magyar Film- és Színházművészeti Egyetem mozgástanszékének vezetője. 1995-ben saját társulatot alapított. A La Dance Company Ladányi saját koreográfiáit, és más, neves kortárs művészek munkáit viszi színre.
Borlai Gergely:

Borlai Gergő

1978. május 27-én született Budapesten. Három éves korában kezdett el dobolni. Édesapja hobbizenekarának a dobfelszerelése rendelkezésére állt, így önszántából az első dolog, amit meg akart valósítani az Hancock Chameleon és Brubeck Take Five című száma volt. Apjának köszönhetően szinte születésétől fogva dzsessz és jazz fusion lemezeket hallgatott, így nagyon korán elkezdte tanulmányozni ezeket a zenéket. Hat éves korában ezzel a két számmal vették fel egy zeneiskolába az ország egyik legjobb dobtanárához, Nesztor Ivánhoz. Nála tizenkét éves koráig tanult, majd leginkább autodidakta önképzésbe váltott át. 1990-ig tanult Nesztornál, majd 1992-től 1996-ig Szanyi Jánostól vett órákat. Zongorán és basszusgitáron autodidakta módon tanult meg játszani. Még ekkor, tizenkét éves korában kezdett el zenélni a hazai zenei élet élvonalában, amely örömére a mai napig töretlen, s ekkortól kezdve ír dalokat. 1998-ban, húsz éves korában jelent meg első lemeze 17 címmel, amely arra utal, hogy tizenhét éves korában kezdte ehhez az albumához írni a számait. 2001 márciusában megalapította első zenekarát, a thrash-metal-pop-funk-jazz-rock-ot játszó European Mantra-t, amely 2008-ban feloszlott,[2] majd 2010 februárjában újra összeállt.

Kovács Ágnes Magdolna:

1984.04.12.-én született Nagyváradon. 2005-ben táncosként végzett a Patkós Imre Művészeti Iskolában. 2002 és 2005 között a Szigligeti Színházban teljesített színészi szakmai gyakorlatot. Euripidész: Oresteia-ban félkarvezető, a Szikora János rendezte Képzelt riportban már ekkor a karban táncol. 2005-ben a Carmina Burana-ban nyújtott teljesítményéért táncos végzettséget, szintén 2005-ben a Bernarda Alba Háza Martirio szerepéért színész II, majd 2008-ban a Kaktusz virága főszerepéért Színész I. diplomát kapott. 2005-ől a veszprémi székhelyű Pannon Várszínház vezető művésze. Hét év alatt harminckét szerepet formált meg. Mai napig szerelme a kortárs tánc. Szabadidejében saját koreográfiákat készít és zenét szerez.
Weöres Sándor: Psyché
Weöres Sándor nagyszabású művében szinte regényíróként rekonstruál egy múltszázad eleji nőalakot, életet és világot teremt hozzá, s e fiktív hősnő fiktív költői életművét alkotja meg. Psyché a görög hitvilágban az emberi lélek megtestesítője, aki allegorikus értelmű viszonyba kerül a szerelem és fajfenntartás istenségével, Erosszal. Weöres hősnője Lónyai Erzsébet, azaz Psyché, apai részről magyar grófi család, anyai ágon egy híres "cigánylány" leszármazottja. Nevelődik a miskolci cigánysoron és a regensburgi kolostorban. Vad vére viharos kalandokba sodorja, s közben nagy műgonddal írja verseit, asszonykorában pedig anyagilag támogatja a kibontakozó magyar reformmozgalmat. A "hajdani költőnő" verseinek fő témája a nemiség: a ciklus szinte példátlan változatosságban tárja föl a férfi-nő viszonylat összes erotikus lehetőségét: hol magát féltő, mégis felkínálkozó fiatal lány, hol féltékeny vetélytársnő, hol a kéj módozataiban jártas érett asszony, a megszült-elveszített gyermekét gyászoló anya, vagy az öregedés jeleit tükörben ellenőrző nő.