A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.


2013. április 14. 19.00 óra, április 15. 20.00 óra TRAFÓ KMH

Sodró színpadi mix találkozásokról, előítéletekről és olyan gyerekkori emlékekről, amelyből minden felnőttnek akad legalább egy. Például amikor a tornasorban kiderül, hogy mindenkinek ugyanolyan, szabályos tornadressze van, csak az enyém más. Ardai Petra (a holland Space társulat rendezője) több szálon is futtatja az előadást: nemcsak a köztereken ellesett tipikus emberi viselkedésmintákat mutatja meg, hanem a konkrét helyzetekből felsejlő gyerekkori emléktöredékeket is. A próbafolyamat nemcsak a próbateremben, hanem a Moszkva téren is folyt.
Nemcsak a tartalom és a forma különleges, hanem az együttműködés is: egy Hollandiában élő, ám helyspecifikus, különleges atmoszférájú előadásairól Magyarországon is jól ismert rendező dolgozik együtt az idén 11 éves, a tánc és színház határterületein mozgó, társulattal, a Tünet Együttessel.

tunet kozhely2014
Fotók: Mészáros Csaba

Az előadás öt szereplőjének személyes története úgy mixelődik össze a járókelők történeteivel, ahogy egy DJ keveri a hangsávokat. És Varga Vince DJ valóban keveri a sávokat, miközben néha ő is belebújik egy-egy, általa alaposan megfigyelt Moszkva téren lézengő figura bőrébe. Zenei szerkesztőként, videóművészként és vizuális effektekért felelős munkatársként Varga Vince az utóbbi években a Katona József Színház több előadásában is közreműködött és számos más független színházi társulattal is dolgozott már együtt.
A Tünet Együttes legújabb előadásának egyenrangú alkotórésze a szöveg és a tánc, ugyanakkora hangsúly van az előadók mozdulatain, mint színészi játékukon és az általuk elmondott szövegeken.

Szabó Réka, a Tünet Együttes művészeti vezetője-koreográfusa, a társulat alapítója szintén szereplője a Közhelynek, csakúgy, mint a színész alapképzettségű Gőz István ( a kaposvári Csiky Gergely Színház egykori tagja, több tucat magyar és külföldi film szereplője) és Szász Dániel táncos, mindketten alapító tagjai a Tünet Együttesnek.
Cuhorka Emese a Hodworks Társulat alapító tagja, a kezdetektől egyik fő táncosa Hód Adrienn előadásainak, a Közhely című előadás próbafolyamatában számára az artikulált színészi beszéd megtanulása volt a legnagyobb kihívás. Valencia James a kubai Nemzeti Táncművészeti Intézetben és a londoni Roehampton Egyetemen sajátította el a modern és néptáncot, majd Budapesten, a Magyar Táncművészeti Főiskolán szerzett táncművész diplomát. Két évig volt a Bozsik Yvette Társulat tagja, jelenleg pedig szabadúszó táncosként dolgozik, most éppen a Tünet Együttesel.

tunet kozhely2014b

A Közhely című darab készítése Ardai Petra rendező számára is nagy kihívás volt, hiszen különböző képzettségű szereplőkkel (egy színésszel, egy DJ-vel és négy táncossal) kellett egyszerre tánc és színházi előadást kreálnia.
Ardai Petra tizennyolc évesen hagyta el az országot, Amszterdamban tanult mozgásszínészetet, majd 1992-ben megalapította a Space Theater nevű formációt. Real World című, a nálunk akkor még ismeretlen valóságshow-kat boncolgató előadásukat annak idején bemutatták - persze teljesen visszhangtalanul - Budapesten is. A társulat azóta kétszemélyessé bővült, Luc Van Loo, a férj a másik tag, és inkább kísérleti projekteket rendeznek, amelyek témája a valóság viszonylagossága, kiindulópontjuk pedig az integrálódni vágyó, örök hontalan ember személyes élethelyzete. Az 1956-os évfordulóra tavaly egy fiktív utazási iroda kirándulását rendezték meg Emlékmű a jelennek címmel. Az előadáson saját, külön fülhallgatókkal ellátva vezették végig a közönséget Budapest helyszínein. A holland-magyar színházi társulás, a valóság és fikció határait feszegető és a dokumentarizmus illúziójának megteremtésével kísérletező Space Színház immár ötödik produkcióját mutatta be itthon, ezúttal a Trafóban.

Ardai Petra a Tünet Együttessel közös rendezésében is a radikális, ám finom provokációra utazik.
A Közhely című darabnak csak a kiindulópontja volt adott: a rendező két hónapon át minden nap kiküldte a szereplőket a Moszkva térre és egyéb közhelyekre, ahol a munkába, találkozókra siető vagy éppen bámészkodó embereket figyelték. Ezzel párhuzamosan különböző feladatokat, improvizációs gyakorlatokat is adott az előadóknak. Például mindenki kiválasztott magának egy embert, akinek a bőrébe képzelte magát, majd a próbaterembe visszatérve megpróbálták rekonstruálni a látottakat. Elkezdtek improvizálni a megélt szituációkra, amelyekből aztán hol elsuhanó életképek, hol pedig személyes gyerekkori emlékek és mozdulatok bontakoztak ki.
Az előadás a közhelyen túli közös helyet keresi, azt kutatja, hogy hogy hogyan kerülhetünk közelebb egy másik ember megértéséhez a saját történetünkön keresztül. Az alkotók mindezt táncos és szöveges formában, humorral és öniróniával, egyszerre hiperrealista és absztrakt stílusban fogalmazzák meg, élőben kevert zenével, DJ közreműködésével. A nézők könnyen magukra ismerhetnek a gesztusokban, mozdulatokban és történetekben, akárcsak egy pop dalban. Az előadás egypercnyi köztéri szemlélődés megnyújtott, elmélyített, magunkra és egymásra vonatkoztatott olvasata.
Ardai Petra, Hollandiában alkotó magyar rendezőn kívül a Tünet Együttes korábban már külföldi művészekkel is dolgozott együtt. 2011 februárjában bemutatott Propaganda című darabjukat a Frans Poelstra és Robert Steijn alapította united sorry művészduóval közösen készítették.

 

TÜNET EGYÜTTES: KÖZHELY

Rendező: ARDAI Petra
Koreográfus-asszisztens: HÓD Adrienn
Előadók-alkotótársak: CUHORKA Emese, GŐZ István, Valencia JAMES, SZABÓ Réka, SZÁSZ Dániel, VARGA Vince
Zene, hang, zörej: VARGA Vince
Kosztüm: SZABADOS Luca
Fénytervező: SZIRTES Attila
Külön köszönet: FURULYÁS Dóra, KÁRPÁTI Péter, MOLNÁR Csaba