A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

2018. február 27-28., 19:00 óra MÜPA Fesztivál Színház
A Budapest Táncfesztivál keretében

Biophony

A Biophony olyan darab, amely a természetes hangképek művészével, Bernie Krause-szal és a zeneszerző Richard Blackforddal együttműködve készült. Krause több mint negyven éven át járta a világot mikrofonjával, amellyel felvételeket készített a Föld és a Föld teremtményeinek hangjairól. A színpadon ezek a hangképek egy finom, élő zenekart testesítenek meg, amivel a természet hangulatát idézik. A táncosok mozdulatait többek között a kardszárnyú delfin és a levelibéka hangja kíséri, és izzadságuk is mintha ennek az új hangkörnyezetnek a sarával, sójával és porával keveredne. Teljesen átadják magukat a táncnak, és mintha nem is lennének tudatában, hogy nézik őket. Azt látjuk, hogy a klasszikus technika igazán kikristályosodik, és arra emlékeztet minket, hogy a Föld minden teremtményével valamilyen kapcsolatban vagyunk. A lapockacsont mintha a csökevényes szárny szerepét venné át. A Biofónia nem a civilizáció és az ősi világ határánál van, hanem ott, ahol két olyan világ találkozik, amelynek sosem kellene egymástól elkülönülten lennie.

Koreográfus: Alonzo King
Zene és hangkép: Bernie Krause és Richard Blackford
Fényterv: Axel Morgenthaler
Jelmezterv: Robert Rosenwasser
Időtartam: 41 perc

sand chrishardy
Fotó: Chris Hardy

Sand

A SAND az Alonzo King és az amerikai jazz nagyjai, Jason Moran és Charles Lloyd közti, káprázatos együttműködés eredménye.

„A homok ugyan jelentéktelen szemcsékből áll, de elképzelhetetlenül nagy energiát rejt, ezért sokan emberi lényekhez hasonlítják.

A homokban lévő szemek megszámlálhatatlanok. A homok mindenütt megtalálható, a tengerpartokon, a dűnékben, a sivatagban, és az óceánok fenekén. A homok megállíthatja egy gép működését. Egyetlen homokszemcse kis időre megvakíthat valakit. A bolygó legkeményebb anyagainak fényesítéséhez és alakításához is használják. Tenyerünkbe vehetjük. Amikor belemarkolunk, ujjaink között kipereg. A parányi szemek pergése a homokórában az idő múlását érzékelteti, és ezt szemlélteti az is, ahogy a tánc közben a test is lassan változtatja formáját. A homok a víz ásványi rokona; önteni lehet, és hullámformát vehet fel. Többen mondták már, hogy az emberi lények is olyanok, mint a szorosan egymás mellett lévő, apró kavicsok, amelyek addig súrlódnak egymáshoz, amíg a szélek simák nem lesznek.” Alonzo King

„A Homok a Vonalak repertoárjának egyetlen másik balettjére sem hasonlít, ennek ellenére, a társulat 12 táncosa ugyanolyan átéléssel adja elő. Lloyd és Moran a zenekari árokban szenvedélyes, jól megkomponált, lírai zenét szólaltat meg, amely tökéletesen illik a nyolc részből álló baletthez. King kifinomult technikával használja a klasszikus elemeket, ami a koreográfus munkásságában új irányt jelezhet. […] Itt már nincsenek azok a vonagló testek, amelyek King munkáit gyakran jellemzik.” Alla Ulrich, San Francisco Gate

Koreográfia: Alonzo King
Zene: Charles Lloyd és Jason Moran
Fényterv: Axel Morgenthaler
Díszlettervező: Christopher Haas
Jelmezterv: Robert Rosenwasser

alonzo img

Alonzo King LINES Ballet

Az Alonzo King LINES Ballet nagysikerű, kortárs balett-társulat, amely 1982 óta Alonzo King páratlan művészi vízióit megjelenítve működik. Alonzo King a világ minden tájáról meghívott neves zeneszerzőkkel, zenészekkel és vizuális művészekkel együttműködve teremt olyan munkákat, amelyek mélyen gyökerező, kulturális hagyományokból merítenek témákat, és a klasszikus balettet új, expresszív elemekkel ötvözik. Alonzo King számára a balett tudomány, ‒ amely az energia és az evolúció univerzális és geometriai elveire épül ‒, és a mozgás új nyelvét alakítja ki a klasszikus formákból és technikákból. Alonzo King látványos koreográfiája, amelyet a LINES Ballet táncosai keltenek életre, a közönség számára az egymás iránt érzett szeretet mély érzését idézi fel.

„Alonzo King napjaink balettjének egyik őszinte látnoka, és nagyon szerencsésnek tudhatjuk magunkat, hogy ő és a LINES Ballet itt van San Franciscóban”, írja róla dicsérően a the San Franciso Chronicle. Miközben a társulat tavaszi és őszi, itthoni előadásai a mozgás szépségének új darabjait viszik San Francisco és környéke közönsége elé, a LINES Ballet külföldi turnéi révén az emberek világszerte megismerhetik azokat a táncokat, amelyek picit mások, mint a korábbiak voltak. A LINES Ballet már olyan helyszíneken szerepelt nagy sikerrel, mint például a Velencei Biennálé, a monacói Táncfórum, a Maison de la Dance, az Edinburgh Nemzetközi Fesztivál, a Montpellier Danse, a Wolfsburg Fesztivál és a Holland Táncfesztivál. Most, harmincötödik évében az Alonzo King LINES Ballet tovább folytatja a tánc megismertetését a LINES Ballet Oktatóprogram, a Nyári Program és az Együttes BFA Táncprogram révén. A munkában részt vesz a kaliforniai Dominican Egyetem és a LINES Dance Center, a nyugati partvidék egyik legnagyobb táncközpontja.

Alonzo King
igazgató és koreográfus

Alonzo King az Alonzo King LINES Ballet társulatának nagyszerű, látomásokat megjelenítő koreográfusa, akit régóta olyan művészként tartanak számon, aki átformálja a balettről alkotott képünket. King munkáit „kigondolt szerkezeteknek” hívja, amelyek megteremtéséhez energiákat használ. Ezek az energiák ott vannak az anyagokban, és meghatározzák minden létező dolognak az alakját, mozgását, és a mozgás irányát is.

Gyakran működik együtt világhírű zenészekkel és művészekkel, és már több mint 170 balettet komponált meg, köztük a LINES Ballet figyelemreméltó repertoárját. Látomásai megvalósításához olyan sztárokkal működött együtt, mint például Danny Glover, Pharaoh Sanders, Hamza al Din, Pawel Szymanski, Jason Moran, és a parkett mestere, Zakir Hussain, hogy csak néhányat említsünk. Koreográfiáját úgy írták le, mint „a klasszikus tánc legkifinomultabb megújítása”.

King munkái számos, kiemelkedően jó társulat repertoárjában jelen vannak. Ezek közé tartozik a Svéd Királyi Balett, a Ballets de Monte Carlo, a Frankfurt Balett, a Joffrey Balett, a Bejart Balett, az Alvin Ailey American Balett, a Hong Kong-i Balett, a North Carolina Dance Theater és a Washington Balett.

Mivel tanárként is kiváló, vendégként világszerte tartott oktatást különböző tánctársulatoknál. „Látható, hogy milyen pedáns és tökéletességre törekvő, és milyen világosan fogalmazza meg, hogy mit akar”, állapította meg róla Judith Jamison, az Alvin Ailey American Dance Theater korábbi művészeti igazgatója. „Az pedig egyenesen káprázatos, hogy milyen mozgást hoz ki a táncosokból. Még sosem láttam őket így táncolni.”

Forrás: NTSZ