A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

A Horizont Nemzetközi Kortárstánc Fesztivál záró napján, április 28-án láthatja a közönség a Miskolci Balett új bemutatóját, a Julie kisasszonyt, amelyet a Harangozó-díjas Velekei László, a Győri Balett művészeti vezetője rendez Miskolcon. A grófkisasszony, a lakáj és a szakácsnő szerelmi háromszögét bemutató táncelőadás August Strindberg egyfelvonásos darabjából született.

Velekei László elárulta, nagyon szerencsésnek érzi magát, mert az utóbbi időben sorra valósultak meg azok a tervek, darabok, amelyek már régóta formálódtak benne. Ilyen a Miss Julie is. – Számomra nagyon fontos, hogy ne öncélú előadásokat hozzak létre, hanem a művészetemmel kommunikálni tudjak a közönséggel – mondja a rendező. – Amikor az Anna Karenina rendezésekor először találkoztam a Miskolci Balettel, már láttam a táncosokban a Julie kisasszony karaktereit. Az, hogy a technikai tudás mellett a karakterformálásban is erős legyen a táncos, elengedhetetlen szerintem egy sikeres előadás létrehozásához. Úgy érzem magam, mint ha úgy rajzolnék, hogy nem kell radíroznom, tökéletes az eredmény. Nagyon erős karaktereket találtam ebben a gyorsan fejlődő társulatban, és nagyon szeretek velük dolgozni – teszi hozzá.
– August Strindberget gyakran nőgyűlölőként aposztrofálják, ami személyes csalódásaira vezethető vissza – meséli a darab kapcsán Velekei László. – A Julie kisasszony is azt példázza, hogyan őrlődik egy férfi a vágyott, ideális nő és a valódi társ között. Az előadásban igyekszem megértetni a szerelmi háromszög tagjainak érzelemvilágát, a tetteik mögötti motivációt anélkül, hogy ítélkeznénk felettük. Az élet szépsége - és ezzel együtt maga a dráma is - abban rejlik, hogy a rajtunk átvonuló érzelmek hatására képesek vagyunk kifordulni magunkból. Ha önmagunk tudnánk maradni ezekben a szituációkban, akkor nem születne meg a drámai helyzet. A kortárs művészet párbeszédet folytat a jelenével. A Julie kisasszonyban jelen lévő társadalmi és emberi problémák ma is jelen vannak, úgy gondolom, a nézők is találnak majd kapcsolatot magukban a történettel. Ehhez azonban nyitottnak kell lennünk, és mernünk kell azonosulni azzal, amit látunk. Ha pedig így nézzük az előadást, hatalmas energiákat szabadítunk fel, és megérezzük a szabadságot: életünk egy darabkáját le tudjuk tenni. Ezt sehol máshol nem tudjuk megtenni, csak a színházban! – hangsúlyozza a koreográfus-rendező.
Az előadás címszerepében Bányai Mirjamot láthatja a közönség, akinek a Casablanca Ilsája után ez a második főszerepe idén. – Nagyon jó érzés, hogy ennyire számítanak rám a rendezők, igyekszem a teljesítményemmel meghálálni a kapott lehetőségeket. Nagyon izgalmas próbafolyamaton vagyunk túl. Viszonylag rövid, de nagyon intenzív munka eredménye a Julie kisasszony. Ha visszanézek, sajnálom, hogy ilyen hamar elment – mondja nevetve.
Bányai Mirjam számára az igazi kihívás az a darabban, hogy rendkívül intenzív érzelmeket, és nagy váltásokat foglal magában az egy órás előadás. – Játszmák, szenvedély, düh, szerelem, izgatottság, gyermeki vágyakozás, remény és feladás – mindennek meg kell történnie velem ez alatt a viszonylag rövid idő alatt – mondja a táncművész. – Julie egyszerre naiv gyermek és manipulálni képes nő, de mindenekelőtt magányos, aki vágyik a szerelemre, arra, hogy akarják őt. Valódi érzelmei megtörik őt, kész feladni rangját. És mindezt ő maga indítja el: energiája, belső küzdelme, szeretetéhsége, szenvedélye a férfi iránt magával ragadja, majd elemészti. Jeannal egymásra találnak, hogy legyőzzél egymást – mondja Bányai Mirjam a főszereplőről.

juliemiskolc

August Strindberg
Julie kisasszony – táncelőadás
Rendező: Velekei László

„Zuhanjon le hozzám, aztán majd felemelem” - mondja Jean, a lakáj, Julie kisasszonynak. Szent Iván éjjelén a gróf távollétében az elfojtott vágyak felszínre törnek: grófkisasszony és szolga, nő és férfi végzetes játszmába kezd. A zuhanás megtörténik, a felemelés elmarad...

A svéd naturalizmus vezéralakja, a nőgyűlölőként is aposztrofált August Strindberg 1888-ban fejezte be egyik legtöbbször játszott színművét, az egy felvonásos Julie kisasszonyt. A grófkisasszony, a lakáj és a szakácsnő szerelmi háromszögét bemutató mű olyan merésznek és nyersnek számított, hogy a cenzúra először betiltotta.

Az előadás rendező-koreográfusa a Harangozó-díjas Velekei László.