A magyar táncművészeti és táncszínházi élet online magazinja.

Nagy Csilla táncos-koreorgáfus munkáiban egyaránt használja a kortárs táncok, a jóga, a tai chi, a break, a diszkó, a színház és az argentin tangó elemeit, olykor pedig Beyoncé vagy Marquese Scott amerikai utcai táncos mozgásanyagából is merít – ha épp az fejezi ki legjobban az alkotói szándékot. A folytonos változás és a különbözőségek összehangolásának célja jellemzi Vavra Júliával készített Öböl című duóját is, melyet az L1danceFest 2015 keretében, szeptember 15-én a MU Színházban láthatunk.

Vincze Balázs komoly munkával építette újjá, és egy évtizede vezeti a magyar modern balett bölcsőjének számító Pécsi Balettet. A jövőre 55. évfordulóját ünneplő együttes életében is változást hozhat, hogy az igazgató váltja Márta Istvánt a Zsolnay Örökségkezelő élén. Az egyik legszerteágazóbb munkát végző, olykor mégis hányatott sorsú balettegyüttes életében ennek és a nemrég megkapott nemzeti státusznak köszönhetően új periódus következhet.

Irodalmi gyökerű, de nem a szöveg, hanem a tánc nyelvén megszólaló előadásaiban emberi játszmákról, hatalomvágyról mesél, de jövőre talán már valami egészen mást fog csinálni. Kulcsár Noémi bátran kísérletezik, filmes szerkesztésű előadásaiban egyszer interaktív videotechnikát, máskor bábot alkalmaz. A beszélgetés során önmagunk felzabálása, a zombik és a vámpírok is szóba kerülnek.

Grecsó Zoltán a legutóbbi Lábán-díj kapcsán emelte fel a szavát, hogy felhívja a figyelmet a „pad alatti” táncművészek helyzetére. A pozitív szemlélet azonban sokkal jobban jellemzi őt, ez vezeti a több mint fél évtizede működő Willany Leó improvizációs táncszínház életben tartásában és a tanításban is.

Az ötvenhét éves Duna Művészegyüttes művészeti vezetője szerint egy színházi szemléletű néptánc előadás a mai napig ellenérzést válthat ki. Az együttes korszerű darabjaival sikeresen szólítja meg a közönséget, évente közel száz alkalommal. A táncosok pedig rendkívüli elhivatottsággal, csekély anyagi elismerés mellett teszik ezt. Hogyan maradhat jelen idejű egy múltbéli, perifériára szorult műfaj, erről is beszélgettünk Juhász Zsolttal.

A páros életében a fókusz immár két éve a Gangaray Trambulin kortárs táncműhelyen van, amely egyik legfontosabb erényének az őszinte kommunikációt tartják. A táncszféra szürke foltjairól, a hazai oktatási rendszer hibáiról, a kulturális terrorról és a száz lábon álló magyar táncművészekről beszélgettünk a magánéletben is összetartozó, egymást remekül kiegészítő párral.

Pier Paolo Pasolini halálának negyvenedik évfordulója adott inspirációt a P.P.Pasoliniproject alkotói számára, hogy erre egy táncszínházi est keretében emlékezzenek. Szemán Béla rendezésében, Nemes Zsófia koreográfiájával kerül bemutatásra a testjáték, december 17-én 19.00-kor, a Nemzeti Táncszínház szervezésében. A premier az intézmény egyik alternatív játszóhelyén, a Marczi Közösségi Tér színpadán látható. Pasolinit Szakály György Kossuth-, Liszt-díjas Érdemes és Kiváló művész alakítja, aki több, mint10 év után tér vissza ismét a színpadra. Nemes Zsófiával, a darab koreográfusával beszélgettünk.

A tizedik évébe lépett MU Terminál részben kényszerű, részben szükségszerű változásokon megy keresztül. Fejes Ádám, a műhely vezetője arról beszélt, hogy ő már nem szeretne motivációt tanítani, szókincset egyeztetni fiatalokkal – az eredendően motiváltakkal, vele egy nyelvet beszélőkkel viszont társulatot alapított. Eközben délutánonként már legcsillogóbb szemű növendékeké, a gyermekeké a próbaterem, akikhez néhány év múlva így valószínűleg nem lesz szükség szótárra.

„5 éves a Duda Éva Társulat 5 legjobb előadása 5 estén keresztül” - így hirdeti a szórólap Duda Éva társulatának ünnepi fesztiválját. Soha jobb alkalom arra, hogy megkérdezzük a társulat alapítóját visszatekintésről és továbblépésről.

Akár „interjú dr. Lőrinc Katalinnal” is lehetne az írás alcíme, hiszen a sokoldalú táncművész, táncpedagógus, újságíró nemrég szerezte meg a doktori címet. A véletlen szerepéről, tudásvágyról, tanításról és tanulásról, a szakmai féltékenységről és annak hiányáról beszélgettünk. Nyitottságával huszonévesek számára is követendő példa, ő mégis azt mondja, örül annak, hogy a táncszakma ajtaján dörömböl a legújabb, okosabb generáció.